CAMÍ CAP A LES URNES

Pablo Iglesias introdueix en campanya el debat sobre els deures a primària

"Pensem que no hi ha d'haver deures a primària", va dir el líder de Podem als nens que el van entrevistar a Tele 5

 

  / MEDIASET

3
Es llegeix en minuts
MONTSE BARAZA / BARCELONA

El líder de Podem, Pablo Iglesias, que va copar el 'prime time' dimarts a la nit apareixent a Tele 5 i Antena 3 en dos programes conduïts per Ana Rosa Quintana i Susanna Griso, ha introduït en campanya el polèmic debat dels deures en educació primària. Ho va fer davant els quatre nens que el van entrevistar en el programa '26J. Quiero gobernar' de Tele 5. A les preguntes dels petits entrevistadors, Iglesias va afirmar que Podem porta en el seu programa electoral la supressió dels deures a Primària. "Hi ha una cosa en el programa que potser us agrada, pensem que no hi ha d'haver deures a primària", va dir per a alegria dels nens, d'entre 6 i 11 anys. "Si dius això, et votem", li van respondre.

D'aquesta manera, Podem es posiciona sobre un debat que enfronta partidaris i detractors dels deures. Un recent estudi de l'OMS alertava dels riscos que suposen per als nens les tasques escolars. Així, segons aquest estudi, l'estrès que provoquen les tasques escolars causa mals de cap, dolors abdominals i d'esquena, a més de nervis, tensió i tristesa. Igualment, els deures són un component de desigualtat entre els alumnes rics i els alumnes pobres, segons adverteix també l'OCDE. Això planteja la qüestió de qui fa els deures ja que s'ha detectat que són molts els progenitors que alguna vegada han fet els deures dels seus fills per descarregar-los de la feina. Recentment, una campanya a Change.org reclamava una racionalització de les tasques escolars.

PROHIBIR NO ÉS LA SOLUCIÓ

Però també hi ha educadors i pedagogs que defensen la bondat dels deures."Prohibir els deures no és la solució. La majoria de prohibicions acostumen a generar situacions extremes que no són recomanables", afirma el professor d'Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació Albert Sangrà. Segons aquest expert, els deures poden ser útils en determinades circumstàncies, sempre que l'entorn familiar sigui propici, com per exemple per reforçar i recordar el que el nen ha après, perquè els pares vegin el que treballen els seus fills a l'escola o per generar un espai de diàleg a partir dels dubtes que puguin tenir els nens.

Guillermo Bautista, també professor d'Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, tampoc és partidari d'"anul·lar" els deures, però sí de fugir del model actual. "S'han de poder incloure estones d'activitat a casa, però no en forma de fulls plens de divisions o activitats de llibres de text", explica. Com a alternatives a aquestes tasques tradicionals escolars proposa, per exemple, ensenyar als nens a fer una truita, a planxar o a inventar-se una història sobre algun tema d'actualitat. Aquestes activitats alternatives, subratlla Bautista, "permeten fomentar una formació més integral i el desenvolupament de responsabilitats". En aquest sentit, insisteix que no s'han de deixar en mans dels nens i les seves famílies els continguts curriculars més clàssics que no s'hagin pogut treballar a l'escola, perquè això desvirtua l'objectiu fonamental de l'educació i converteix l'espai de treball a casa en un moment d'angoixa.

Notícies relacionades

Aquests experts coincideixen que l'important, es diguin com es diguin aquestes tasques a casa, és determinar l'objectiu i que el temps que dediquin els nens a això sigui "raonable". Els alumnes espanyols de 15 anys (ESO) dediquen 6,5 hores diàries a la setmana a fer deures a casa. Són 2,5 hores més de les 4 que recomana l'OCDE. Per Bautista, aquest temps d'activitats a casa ha de ser un temps que no generi angoixa, ni tregui hores de son ni temps per a altres activitats, com l'esport. "El temps per a l'oci, el joc i l'entreteniment amb la família i els amics també pot donar moltes oportunitats d'aprenentatge", subratlla.

Per Sangrà, tot el que superi una hora de deures afegida a l'horari escolar és excessiu fins als 12 anys. "I en edats més avançades tampoc hem de sacrificar el temps lliure i de descans dels alumnes", afegeix.