Anar al contingut

L'oposició planteja regular els deures dels alumnes de Primària

PSOE i Ciutadans volen limitar les tasques que els nens s'emporten a casa i Podem eliminar-les

El Parlament de Catalunya debatrà una proposta del partit taronja de crear una comissió d'experts

Manuel Vilaseró

L’encès debat entre defensors i detractors dels deures ha irromput en la campanya electoral de la mà del líder de Podem, Pablo Iglesias. «Hi ha una cosa en el programa que potser us agrada. Pensem que no hi ha d’haver deures a primària», va afirmar dimarts a la nit davant un grup de quatre nens que el van entrevistar a Tele 5. Els nens van reaccionar amb entusiasme. «Si dius això, et votem», li van respondre. La resta dels partits no han tingut una reacció tan entusiasta, però el PSOE i Ciutadans coincideixen a proposar algun tipus de racionalització que posi límits a les tasques que els nens s’emporten a casa, mentre el PP considera que cada professor i cada centre han de tenir autonomia per decidir el que creguin més convenient per al seu projecte educatiu. 
 
DIAGNÒSTICS DIFERENTS

Postures tan oposades parteixen també de diagnòstics diferents. «No creiem que a primària hi hagi aquest problema de sobrecàrrega de deures, que potser sí que es dóna en etapes posteriors», adverteix Sandra Moneo, la secretària d’Educació del PP. Ignacio Aguado, el cap de files de Ciutadans a la Comunitat de Madrid, afirma, en canvi, que hi ha col·legis on les tasques que els nens s’emporten a casa poden ser mínimes i altres on «arriben a estar fins a tres i quatre hores diàries». 

És un temps dedicat a «tasques repetitives o memorístiques» que no tenen sentit en aquestes edats, argumenta. Per evitar-ho, Ciutadans creu necessari aprovar «alguna instrucció, protocol o canvi legal» que marqui quins tipus de tasques poden emportar-se els nens a casa, que haurien de ser bàsicament «creatives». 

En la mateixa línia, els socialistes consideren que «no és bo eliminar segons quin tipus de deures, per exemple, la lectura», explica Pablo Uruburu, el seu coordinador d’Educació i Cultura. Però no creu que calgui incloure la regulació en una llei. «El que proposem és arribar a un acord a les autonomies amb la comunitat educativa per limitar els deures establint una sèrie d’indicacions que haurien d’aplicar professors i col·legis», apunta. Una de les indicacions hauria de ser evitar, per exemple, que els deures «serveixin per fer el que no s’ha fet a la classe», sinó per a treballs com redaccions, investigació de camp, etcètera. El PP està d’acord en el criteri que les tasques de casa «no han de substituir ni ser una extensió» de les pròpies de l’horari escolar, però creu que els que han d’establir els límits són els professionals. Si no, s’entra en «el debat simplista deures sí, deures, no». «Nosaltres confiem en el criteri professional dels professors», acaba dient Moneo. 
 

INFORMES DE L’OCDE

El front antideures es recolza en els estudis de l’OCDE que adverteixen de la ineficàcia de dedicar més de quatre hores setmanals als deures. Espanya és el cinquè país desenvolupat amb una mitjana més alta d’hores dedicades però segueix als llocs de cua de l’informe PISA. La mateixa organització ha advertit, a més, que desplaçar les tasques als domicilis accentua la desigualtat perquè els fills de famílies més acomodades poden disposar de més ajuda. 

Aquests són els arguments que també esgrimeix Podem per a l’eradicació. «Proposem que en la nova llei d’educació estigui contemplat el descans i gaudi feliç dels nens i les nostres nenes després de la seva jornada escolar. Per això creiem que el sistema educatiu ha de promoure un altre tipus d’ensenyances i aprenentatges, ja que la realització d’esports, jugar al parc o activitats en associacions són també activitats de caràcter educatiu», assenyala el seu programa electoral. 

Per a Irene Montero, la portaveu adjunta de la formació morada, fins i tot la lectura s’ha de «portar a terme durant l’horari escolar, perquè és allà on l’alumne té el professor a mà per resoldre dubtes». L’Assemblea de Comunitat de Madrid va aprovar l’abril passat la creació d’una comissió d’experts que elaborarà com i quants deures han de fer els alumnes d’educació primària. La proposta va partir del grup parlamentari de Ciutadans, que també ha registrat una iniciativa similar, encara per debatre, al Parlament de Catalunya.