La N-340, la carretera més mortífera de Catalunya, segueix a l'espera de solucions
Veïns i ajuntaments lamenten que les Administracions només ofereixin pegots per a una via que s'ha cobrat 19 vides al seu pas per Tarragona
S’acaba el 2015 i les administracions no han aconseguit trobar solucions per a la carretera més mortífera de Catalunya. La N-340 ha provocat aquest any 19 víctimes mortals al seu pas per Tarragona (15 d’elles en el tram de les Terres de l’Ebre), davant les nou del 2014 (sis al sud de la província). Des que el territori es va posar en peu de guerra al setembre, després de sumar quatre morts en tres dies per dos accidents en el mateix tram del Perelló (Baix Ebre), les poques coses que s’han fet per millorar la seguretat no han acontentat a ningú. La Federació d’Associacions de Veïns d’Amposta ha donat una treva nadalenca per reprendre a partir del 7 de gener talls de la carretera setmanals.
ROTONDES DISCUTIDES
«A partir d’ara es podran comprovar les mentides dels polítics», va pronosticar dimecres Àngel Porres, portaveu del moviment veïnal que reclama la gratuïtat total de l’autopista AP-7 com a millor solució per intentar posar fi a l’alta sinistralitat de la carretera. Es refereix a la dilació en la solució del problema que han suposat les eleccions municipals del 27-S i les generals del 20 de desembre passat, i al fet que les primeres mesures impulsades pel Ministeri de Foment no satisfan ni els veïns ni els transportistes.
Una antiga reivindicació
Dels 155 quilòmetres que té a Tarragona la carretera que uneix Cadis amb Barcelona, solS 45 estan desdoblats a l'autovia A-7 malgrat que la reivindicació d'aquesta via ràpida es remunta a més de 15 anys. A les protestes d'alcaldes i veïns en el sud del tram català de la N-340 s'hi sumen les que al nord protagonitzen la dotzena d'alcaldes reunits en l'anomenat Pacte de Berà. En tots els casos demanen que s'accelerin les obres per completar l'autovia, però és una cosa que veuen a molt llarg termini i cada vegada són més els creuen que la millor solució és alliberar el peatge de l'autopista. "Estem pagant l'autopista AP-7 des del 1974", lamenta el dirigent veïnal Àngel Porres.
Com a mesura de xoc davant els accidents i a l’espera que la carretera s’acabi desdoblant en autovia, Foment s’ha compromès a construir vuit rotondes en el tram sud de la carretera (ja estan en servei una al Perelló i una altra a l’Ametlla de Mar), s’ha reduït la velocitat a 80 quilòmetres per hora i s’ha pintat una doble línia contínua per intentar evitar els avançaments entre el Perelló i Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant (Baix Camp). Porres, no obstant, considera que són mesures encobertes per afavorir la utilització de l’autopista ja que impedeixen els avançaments i redueixen la velocitat.
També els transportistes estan en contra de les rotondes i de les quilomètriques fileres de cons que va posar durant un parell de mesos Trànsit de la Generalitat per intentar millorar la seguretat. «No hi ha cap novetat», diuen a la Federació Empresarial d’Autotransport de la província (FEAT), que s’ha oposat des del primer moment a la proposta presentada per Santi Vila, conseller de Territori i Sostenibilitat, per desviar obligatòriament els camions cap a l’AP-7, com ja es va fer a la N-2 a Girona.
TRÀNSIT DE CAMIONS
Més d’un centenar de camions es van sumar el 12 de desembre a les protestes dels veïns amb marxes lentes per l’autopista i per la carretera. El Govern, la Generalitat i institucions com el RACC coincideixen que la solució passa per fer fora els camions de la N-340. Però el president de la FEAT, Josep Lluís Aymat, no es cansa de repetir que «l’experiència de Girona és molt negativa» per al sector del transport per carretera. «No poden obligar-nos a passar per l’autopista i pagar, encara que hi hagi bonificacions», insisteix Aymatdesprés d’assenyalar que la mesura els«atribueix la responsabilitat i el cost» dels accidents.
Notícies relacionadesSegons les dades que gestiona la federació veïnal, des de l’any 2010 s’han produït 68 morts en el tram tarragoní de la N-340. Per aquesta carretera circulen fins a 25.000 vehicles de mitjana diàriament en 70 quilòmetres amb un sol carril en cada sentit en el tram de les Terres de l’Ebre. El 30% d’aquests milers de vehicles són camions.
- Dret de rectificació del FC Barcelona
- Incivisme Un prostíbul en un pis del carrer d’Aragó causa enuig al Clot
- Xoc titànic a Washington Trump descarta parlar amb Musk i deixa obert un duel d’efectes impredictibles
- A MALLORCA La dona detinguda per una agressió sexual a un jove a la sauna d’un hotel de Magaluf: «Em vaig posar calenta»
- Sánchez aparca el finançament pel bloqueig de la cita de BCN
- A Ceuta Mor Abdou Ngom, icona de la crisi migratòria per l’abraçada viral a una voluntària de la Creu Roja
- Educació a Catalunya La ‘generació Lamine Yamal’ arriba a la selectivitat: «Estem farts que ens diguin que no tenim futur»
- Relació tempestuosa Musk esborra el missatge que vinculava Trump amb els delictes del depredador sexual Jeffrey Epstein
- Abans de la primavera del 2026 Interior i Barcelona impulsen un nou model de coordinació entre Mossos i Policies Locals aplicable a 200 municipis
- Alimentació Manual per entendre el Nutriscore: ¿per què el pa integral és un aliment A i l’oli d’oliva és B?