pròxim decret del ministeri de sanitat

Salut critica que les farmàcies puguin vendre 'e-cigarrets'

Considera que els inhaladors ni són productes mèdics ni totalment innocus

També lamenta que no es prohibeixi l'ús en restaurants i locals públics tancats

Cigarrets electrònics.

Cigarrets electrònics. / ARXIU / REUTERS

2
Es llegeix en minuts
A. M. / BARCELONA

El Departament de Salut de la Generalitat considera que no hauria de permetre's l'ús de cigarrets electrònics en restaurants i altres locals públics tancats i tampoc creu que sigui bona idea que puguin vendre's en farmàcies, dues possibilitats que avala el nou decret sobre tabac l'esborrany del qual va anunciar la setmana passada el Ministeri de Sanitat. «Els cigarrets electrònics poden ser fins al 95% menys nocius que els tradicionals, però segueixen sent nocius i ens agradaria que s'equiparés la normativa per a tots dos», destaca Araceli Valverde, metge especialista del Programa de Prevenció del Tabaquisme de l'Agència de Salut Pública de Catalunya. És a dir, que el que no es permeti amb el tabac empaquetat tampoc es permeti amb els inhaladors de nicotina. En el mateix sentit s'han pronunciat diverses associacions científiques i fins i tot l'OMS.

Valverde considera que el decret, que encara ha de passar pel Congrés dels Diputats, sí que incorpora aspectes molt positius, com la prohibició de la venda per internet, la regulació dels envasos a granel i les indicacions obligatòries que hauran de portar els envasos («aquest producte és nociu per a la salut»). No obstant, la venda en farmàcies és un «error» perquè atorga als productes una falsa garantia de seguretat que pot incitar al consum. «Al vendre's en farmàcies, els usuaris poden pensar que es tracta de productes mèdics, però no ho són -insisteix a dir l'especialista de Salut-. Falten estudis que garanteixin la total innocuïtat d'aquests cigarrets, especialment a llarg termini». A més a més, com insisteix l'OMS, primer hauria de definir-se si són productes sanitaris, «cosa que no està gens clara».

MANERES DE DEIXAR-HO / Valverde posa en dubte que els cigarrets electrònics serveixin per deixar de fumar i recorda que hi ha altres maneres molt més de fiar. I no només les teràpies que ja ofereix gratuïtament l'Administració en CAP i hospitals, sinó fins i tot productes mèdics avalats com els pegats de nicotina.

Notícies relacionades

Pel que fa a l'ús en locals tancats, Valverde creu que haurien de tenir el mateix tractament que els cigarrets tradicionals. «Els treballadors de l'hostaleria segueixen patint els mateixos perjudicis», afirma. La Generalitat va anunciar a finals del 2013 que aprovaria una normativa pròpia sobre això, però les negociacions s'han demorat i les coses segueixen igual que llavors. «S'ha d'avançar. Hi estem treballant», justifica. Sí que està prohibit el seu ús en hospitals, edificis de les administracions públiques, centres escolars i transport públic.

Segons l'Enquesta de Salut Pública de Catalunya del 2014, només el 0,9% dels fumadors asseguren usar cigarrets electrònics, cosa que suposa el 0,04% de la població total.

Temes:

Farmàcies