Maneres de caure a terra
Els accidents en bicicleta, com passa amb els cotxes o les motos, solen respondre a un mateix patró Els girs a la dreta i no deixar distància de seguretat, les principals causes
Un responsable de la Guàrdia Urbana de Barcelona solia dir que els motoristes es divideixen en dos grups. A un costat, els que han caigut. A l'altre, els que cauran. Un comentari poc favorable, però certament real en vista de les estadístiques. Al ciclista, tenint en compte el creixement que està experimentant la bici a totes les ciutats, pot ser que el comentari acabi també per encaixar-li. El que pedaleja, com el que dóna gas, sol caure a terra en circumstàncies molt diverses, però si s'amplia el focus, tot es resumeix a una sèrie de situacions, a un conjunt de maniobres concretes.
Hi va haver un temps, abans de l'explosió del vehicle privat, en què la bicicleta era mestressa i senyora de les ciutats. A internet circula un vídeo gravat a la primera meitat del segle passat en què es pot seguir l'avanç del tramvia per Barcelona. Nul·la presència de cotxes, però sí un munt de bicicletes que travessen les vies, que van amunt i avall. Van arribar els primers cotxes, l'urbanisme va començar a mutar cap a ciutats pensades per a ells. Com a resultat, la bicicleta es va anar esvaint.
Fins fa uns 10 anys, quan tímidament va començar a tornar a les grans concentracions urbanes, on encara avui ha de combatre amb els hàbits i els costums de l'automobilista. El gir a la dreta sense mirar n'és un. La bici vol seguir recte pel seu carril reservat i té prioritat, però el turisme dóna un cop de volant i se l'endú. El conductor, ni un sola esgarrinxada. El ciclista dependrà de la sort que hagi tingut. El perill es multiplica si es tracta d'un camió o un bus. Una dona va perdre així la vida a Barcelona fa tres anys, a l'encreuament de Diputació amb Aribau. El camioner no la va veure, i ella no el va poder esquivar. Segons la DGT, gairebé la meitat dels accidents amb bicicletes implicades es produeixen pels girs a la dreta indeguts dels vehicles.
Ocupar la calçada
Un altre accident habitual és l'impacte contra la porta d'un cotxe que s'obre de sobte. Passa quan el ciclista circula per la calçada molt enganxat als cotxes aparcats o quan el passadís per pedalejar està pintat al costat de la filera d'estacionament a la via pública. Per evitar aquest tipus d'accident, és aconsellable que el ciclista circuli pel mig de la calçada, és a dir, no per l'extrem dret del carril, i en cas de tractar-se del vial de bicis, extremar la precaució, perquè poc es pot fer davant un mal disseny.
El xoc lateral és un altre clàssic. Una bici abandona la vorera i s'incorpora a la calçada, per on avança un cotxe o una moto. En aquest tipus de sinistres té un paper fonamental la bona visibilitat. Contenidors, zones de càrrega i descàrrega o excessiva vegetació no són recomanables a les cantonades o passos en què poden creuar-se els mitjans de transport.
La distància de seguretat és, sens dubte, la causa més habitual en carretera, on els accidents solen ser molt més greus per la velocitat a què se circula. El mínim és d'un metre i mig, però són molts els que, per la raó que sigui, passen molt a prop de la bicicleta. L'estela d'aire que genera o l'ensurt pot acabar amb el ciclista per terra. En ciutat, per evitar aquestes situacions, el millor és, una altra vegada, ocupar tot el carril, és a dir, evitar posar-se a un costat i col·locar-se al centre, de manera que els cotxes hagin de situar-se a l'altre carril per poder avançar. Al capdavall, la bici és considerada un mitjà de transport més.
- Plagues de l’estiu Més mosquits, paneroles i arnes: Catalunya es prepara per a un ‘boom’ d’insectes i plagues en els pròxims mesos
- Equipaments La diputació traslladarà oficines a un edifici tancat des del 2010
- Col·lapse previsible Nou esfondrament al centre comercial Via Sabadell: cau una altra placa de formigó de 14 tones
- Fermín López: "He escoltat el meu cos i he decidit parar"
- Comunitats autònomes El Govern central talla l’envit del PP i accepta «tots els temes» per salvar la Conferència de Presidents