Castelldefels, cas obert
5è aniversari de la tragèdia produïda durant la revetlla de Sant Joan del 2010. Entrevista a la mare i la nòvia d’una de les víctimes mortals. /
És primavera i als marges de les andanes del baixador de Castelldefels-Platja les plantes silvestres arriben a l'altura del genoll. Tot continua exactament igual que fa cinc anys, inclosa la passarel·la tancada que condueix des de l'andana del costat muntanya a un pas superior clausurat i que segueix confonent alguns viatgers. Només un paper descolorit pel sol on encara es llegeix «Bolívia» recorda la tragèdia que es va viure la nit de Sant Joan del 2010 en aquesta estació de la xarxa de rodalies de Barcelona.
A partir d'avui, EL PERIÓDICO publica una sèrie que intenta aportar llum al que va succeir aquell dia en què milers de ciutadans van sortir de casa i van agafar el tren amb la il·lusió de celebrar la nit més curta de l'any a la platja de Castelldefels. ¿Què va passar perquè 12 persones, majoritàriament joves, morissin i 17 resultessin ferides al baixador acabat de remodelar d'aquesta localitat del Baix Llobregat?
A les 23.23 hores del dia 23 del 2010, un tren Alaris procedent d'Alacant que circulava a 139 quilòmetres per hora va envestir un nombrós grup que travessava les vies a Castelldefels-Platja i en va llançar a diversos metres altres que eren a l'andana. Eren passatgers que acabaven de baixar de l'últim i ple a vessar tren procedent de Sants.
«L'absència de mesures específiques davant la multitud que va baixar a l'andana, unida a la confusió que es va produir pel fet que molts passatgers creguessin, erròniament, que havien de sortir pel pas superior que havia sigut tancat feia uns mesos quan es va habilitar el nou pas subterrani, (...) així com la falta de personal que indiqués la sortida pel pas subterrani en aquelles circumstàncies, és una omissió que pot merèixer un retret des d'un punt de vista civil o administratiu, davant la falta de previsió de l'aglomeració que es va generar».
El paràgraf no el firma l'advocat d'una part, sinó la jutge Leire Aparicio, del jutjat de primera instància i instrucció número 1 de Gavà. El text, de l'octubre del 2014 i inèdit fins avui, forma part d'un acte pel qual la magistrada va tornar a posar fi al procés penal al no trobar indicis de responsabilitat directa de Renfe i Adif (empreses dependents del Ministeri de Foment, llavors amb el socialista José Blanco al capdavant) en la sort de les víctimes i ferits, però obre la porta a una reclamació civil.
«Aquí no hi ha hagut cap investigació -lamenta el fins avui advocat de les famílies, Andreu van den Eynde, que, juntament amb la lletrada Libry Ahumada, ha treballat sense cobrar-. Només hem aconseguit saber un 5% del que va passar». Tot i així, Eidy Ayala, portaveu dels familiars de les víctimes -set d'origen equatorià, dues de Bolívia, dues de Colòmbia i una de Romania-, sent que els han donat la raó.
«Ara començarem el procés civil però no volem venjança», assegura Ayala, d'origen bolivià i establerta a Sabadell. Des del minut u va insistir a dir que no es culpés el conductor de l'Alaris: «Em vaig posar al seu lloc i vaig pensar: 'Com deu estar patint aquest home…'. Ell només feia la seva feina. Però si ha passat això no és perquè els nois volguessin treure's la vida, sinó pel mal funcionament de l'estació».
Joan Sau, del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), va governar Castelldefels de l'abril del 2009 al juny del 2011 i li va tocar gestionar la pitjor tragèdia que ha patit el municipi. Sau, com gairebé tots els que van viure el drama en primera persona -ja siguin polítics, tècnics, policies, ¡fins i tot algunes famílies afectades!-, desconeixia el contingut de l'última resolució judicial.
«Llavors vaig dir una cosa que encara mantinc ara i que definia molt bé el que va passar -afirma l'exalcalde-. Vivim en una època i en una societat en què no podem perdre 10 minuts per fer la volta i travessar pel pas segur i en canvi podem perdre la vida». Una vegada informat sobre l'acte, afegeix: «Si Renfe no tenia allò en condicions hauran de resoldre-ho ells. Nosaltres vam dir que la gent havia travessat sempre amb l'afegit 'amb la informació que se'ns ha facilitat'. Ni érem a l'estació, ni era competència nostra».
Malgrat retreure l'absència de seguretat i la falta de previsió al baixador, al seu acte la jutge insisteix a dir que «la conducta dels passatgers va ser del tot imprudent». Totes les famílies consultades assumeixen que els seus familiars van cometre una infracció. Però, ¿què els va impulsar a prendre la fatal decisió? ¿És que en aquell comboi de rodalies hi viatjaven una concentració inusualment alta de ciutadans imprudents?
Notícies relacionadesE. F. A. treballa i estudia un grau superior. Prefereix no donar el seu nom a causa del menyspreu i la incomprensió soferts. Ell ja era a l'andana del costat mar quan la força de l'Alaris el va expulsar diversos metres i li va destrossar la cama. Tenia 17 anys i és un dels ferits de famílies espanyoles que no van tenir l'oportunitat de fer sentir la seva veu.
«El tren anava ple de gom a gom i vam baixar a empentes. L'andana estava tan plena que quan el tren se n'anava hi havia gent que l'empenyia amb les mans perquè no se'ls emportés. Durant un moment ens vam quedar a l'andana aturats, no podíem moure'ns. Al cap de poc vam començar a pujar per la passarel·la. Anava per la meitat quan vaig veure que intentaven obrir la porta de dalt i no podien, perquè estava tancada amb un candau. Llavors vaig tornar a baixar, el tren de rodalies ja no hi era però a l'andana seguíem sense moure'ns», explica E. F. A.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- INFRINGEIXEN DIVERSES NORMES Brussel·les expedenta Espanya per la llei utilitzada per condicionar l'opa del BBVA al Sabadell
- Paella "Imprescindible": els elogis al millor restaurant de Tarragona segons Tripadvisor
- 11 de setembre L’ANC i Òmnium exclouen Aliança Catalana de la manifestació de la Diada pel seu discurs «contra els drets humans»
- Projeccions climàtiques L’avanç de l’escalfament global podria exposar Barcelona a més onades de calor i màximes de 45 graus en les pròximes dècades
- Barcelona posa «límits» als creuers: enderrocarà tres terminals però en construirà una de gegant d’última generació