CANVI LEGISLATIU POLÈMIC
El PP renuncia a convèncer els diputats díscols sobre l'avortament
Dóna per fet que no votaran la minireforma i retira els canvis que havia ofert
Catalá argumenta ara que l'actual llei ja no recull com un dret la interrupció

El ministre Rafael Catalá, ahir, després del Consell de Ministres. /
la direcció del PP ha constatat que difícilment aconseguirà que els seus diputats provida més díscols cedeixin i votin dimarts que ve al ple del Congrés a favor de la seva proposició de llei de reforma de l'avortament. Per això, en un nou gir de posició, la cúpula popular es planteja ara deixar la seva minireforma tal com està, sense introduir-hi les modificacions que el portaveu popular, Rafael Hernando, havia ofert al sector més antiavortista per intentar acontentar-lo.
Per mirar de justificar aquest nou cop de volant, el ministre de Justícia, Rafael Catalá, va capgirar ahir l'argument que el partit ha utilitzat aquests últims dies per intentar convèncer, sense cap èxit, el petit grup de diputats díscols. Si Hernando els havia ofert suprimir el reconeixement que l'actual legislació fa de l'avortament com un dret de la dona, Catalá va negar ahir la major. Així, va assegurar que en la llei vigent, aprovada pel Govern de José Luis Rodríguez Zapatero i coneguda com a llei Aído -per l'exministra d'Igualtat Bibiana Aído-, «no hi ha un dret a l'avortament com a tal». El Partit Popular s'agafa ara a l'argument que aquest dret es formula en realitat solament d'una manera molt vaga
-se cita de forma genèrica una vegada en el preàmbul i una altra vegada en l'articulat- i que en tot cas no es pot interpretar com un dret universal. I menys es podrà fer, va voler subratllar ahir Hernando, després d'una minireforma que, entre altres coses, impedirà que les adolescents puguin avortar sense consentiment patern. També la vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría, preguntada per aquesta qüestió després del Consell de Ministres, va emfatitzar que sempre hi ha «dues situacions jurídiques a ponderar; les circumstàncies de l'embarassada i la dona, i la seva col·lisió respecte a un altre bé jurídic protegit, la vida del concebut i no nascut».
ESFORÇ INÚTIL / La pirueta en l'argumentació de la direcció popular, en tot cas, li permet no seguir donant voltes a una qüestió especialment incòmoda en el context de les pròximes cites electorals que s'acosten. Es tractava, a més a més, d'un esforç aparentment inútil, donada la intransigència mostrada pels diputats díscols, que s'han negat a afluixar la corda. Fins i tot quan Hernando els ha recordat que la ruptura de la disciplina de vots pot implicar sancions.
El diputat per Guipúscoa José Eugenio Azpiroz, per exemple, havia assegurat a aquest diari que la seva posició seguiria sent de rebuig perquè, al seu parer, no n'hi ha prou de «suprimir «nominalment» el dret a l'avortament si aquest es manté «de manera efectiva al permetre a la dona avortar lliurement fins a les 14 setmanes».
Aquesta posició i les de la resta de diputats díscols semblen haver convençut finalment el PP que la seva oferta d'introduir algunes modificacions en la minireforma no acontentaria ningú. Ni els diputats més antiavortistes, ni els col·lectius provida amb què combreguen, que seguien considerant la reforma una traïció al programa amb què el PP va concórrer a les últimes generals. «Estem cansats que el Govern ens sotmeti a aquest toreig dialèctic», havia dit Gádor Joya, portaveu de Dret a Viure, abans de l'últim canvi de Catalá.
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Préstecs Emancipació Illa llança una línia de crèdits sense interessos per ajudar els joves a pagar l’entrada del seu primer habitatge
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Un professor del Conservatori del Liceu, acusat d’agressió sexual
- Perills del mosquit tigre: malalties que transmet i per això has d’avisar si et pica
- Resposta dels conservadors El PP lamenta que Sánchez opti per una "agonia lenta" i rebutja la censura: "Arribarem a la Moncloa d'una manera molt més neta"
- Compareixença a Ferraz Sánchez admet que ha perdut la majoria social i resistirà fins al 2027: "Lliurar el país al PP i Vox seria una irresponsabilitat"
- Perfil Montse Mínguez, els ulls de Salvador Illa a l'equip interí del PSOE després del cas Santos Cerdán
- Preinscripció escolar a Catalunya El 91,5% dels alumnes d'I3 i el 89,6% dels de 1r d'ESO han estat admesos al centre públic demanat en primera opció