AUGMENT DE LA DEMANDA DE VIATGES
La Setmana Santa certifica la reactivació del turisme nacional
Les reserves hoteleres s'han incrementat més del 20% respecte a la Pasqua de l'any passat
La despesa mitjana puja i cada cop més turistes allarguen les vacances més dels 3 dies clàssics

Cua de passatgersa la terminal 1 del Prat, dimecres passat. /
El Dijous Sant és un dels dies amb més trànsit d'avions, automòbils i trens de l'any, coincidint que és festiu a totes les comunitats autònomes, excepte a Catalunya i la Comunitat Valenciana. Però hi ha qui des de dissabte passat està de vacances de Setmana Santa. A partir d'ara els hotels registraran les taxes més altes d'ocupació. La previsió és bona, diuen els empresaris turístics.
La Setmana Santa és un període on predomina el turisme interior: els hotels catalans i de la resta d'Espanya allotgen sobretot turistes espanyols. També hi ha clients estrangers, però en una proporció més baixa que en altres èpoques de l'any, com a l'estiu. Això fa que la reactivació de la demanda nacional que ja va començar a veure's el 2014 sigui especialment important per als hotelers en aquestes festes. Excepte poques destinacions, com Canàries i la Costa Brava nord, gairebé el 80% de turistes per Setmana Santa són espanyols, percentatge que a vegades s'acosta al 100%, va explicar Joan Molas, president de la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT).
A la Costa Daurada, per exemple, es preveu una ocupació del 90%. Els turistes són principalment del País Basc, Aragó, Galícia, Navarra, la Rioja, Barcelona i Lleida, mentre que els estrangers, sobretot francesos i britànics, són menys nombrosos, segons l'Associació Hotelera Salou-Cambrils-la Pineda.
Molas és optimista. «La Setmana Santa pinta bé», afirma. Des de fa tres setmanes, les reserves hoteleres per a aquests dies han mantingut un ritme de vendes un 20% per sobre de les del 2014. Entre dilluns i dimecres, la taxa d'ocupació va superar el 70% de mitjana, i a partir de dijous es dispararan al 90% en els destins habituals: costes, illes i ciutats amb tradició religiosa. Els destins de neu es beneficien també del bon estat de les pistes.
Encara que no és l'opció majoritària, aquest any un nombre més gran de persones han ampliat les vacances més enllà dels tres dies clàssics que van de Dijous Sant a Diumenge de Pasqua, i contracten de quatre a sis nits d'hotel, explica Molas. També l'agència on line Atrápalo ha observat un augment de la mitjana de pernoctacions a cinc nits, una més que el 2014. A més, si fa bon temps, hi haurà més reserves d'última hora, diuen els empresaris turístics.
PLANTA HOTELERA OBERTA / La CEHAT calcula que un 70% dels hotels que van tancar a l'hivern han obert aquesta setmana, i d'aquests, el 70% estaran oberts fins a l'estiu. És una bona notícia, afirma Molas, ja que altres anys hi va haver més hotels que van tornar a tancar.
Hotelbeds, banc de llits amb 50.000 hotels a la seva cartera, calcula que el mercat intern a Espanya ha crescut un 10% per Setmana Santa. Pel que fa al total de viatges dels espanyols, ha crescut el 15%, «i això posa de manifest un augment de la confiança del consumidor», segons Carlos Muñoz, director general d'Hotelbeds. Després d'Espanya, els destins favorits dels espanyols per passar la Setmana Santa són Itàlia, França, Portugal i el Regne Unit, segons aquest proveïdor turístic.
Segons les agències de viatges, els espanyols viatjaran i gastaran més aquesta Setmana Santa. Martí Sarrate, president de la patronal Acave, afirma que les reserves s'han incrementat el 5% respecte al 2014. Atrápalo ha registrat un 29% més de reserves de paquets de vol més hotel i una despesa mitjana més alta (1.044 euros, el 3% més). També puja el 12% el nombre de clients que contracta només hotel -en aquest cas es gasten 350 euros de mitjana, el 10% més.
Edreams afirma que hi ha més espanyols que viatgen a l'estranger, amb Londres, París i Roma entre les ciutats preferides. Encara que Espanya segueix sent el principal destí, aquest any representa el 30% de les reserves a través d'aquest portal d'internet, enfront del 45% d'un any abans.
Notícies relacionadesANTICIPACIÓ / Les agències destaquen com a factor positiu que els clients reserven amb més anticipació, atrets pels preus avantatjosos. Amb aquestes ofertes, les empreses intenten frenar la tendència d'esperar a l'última hora. «L'any passat es va reactivar la venda anticipada i ara moltes persones ja estan contractant per a l'estiu», diu Sarrate.
És aviat per afirmar si el 2015 superarà les xifres rècord del 2014, però després d'un gener i un febrer amb millors xifres d'arribades de turistes internacionals (6,5 milions de persones, el 4,5% més) i pernoctacions (el 4,2% més), les perspectives a les portes de la temporada alta són bones.
- Tribunals Una jutge d’Andorra reactiva la causa contra Rajoy per l’operació Catalunya
- Conflicte laboral La bandera groga oneja en l’inici de la vaga dels socorristes
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Tribunals Multa milionària a Espanya per incomplir la normativa europea de conciliació familiar i laboral
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada
- Plans per a un agost cultural pletòric
- La pretemporada blaugrana Flick manté afinat el Barça
- Dictamen històric Uribe, condemnat a 12 anys de presó domiciliària
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia