ASSISTÈNCIA ALS MÉS AFECTATS PER LA CRISI

Oftalmòlegs solidaris

La Fundació Barraquer ofereix cirurgia i atenció mèdica gratuïtes a persones en risc d'exclusió social

El pla no es dirigeix als que estan en llista d'espera a la sanitat pública

Els impulsors 8 Joaquín Barraquer (esquerra), amb l’alcalde Xavier Trias i Elena Barraquer, ahir.

Els impulsors 8 Joaquín Barraquer (esquerra), amb l’alcalde Xavier Trias i Elena Barraquer, ahir. / DANNY CAMNIAL

2
Es llegeix en minuts
ÀNGELS GALLARDO
BARCELONA

A les escoles catalanes dels barris més afectats per la crisi és freqüent que alguns nens no avancin en lectura i escriptura perquè tenen problemes de visió però no porten ulleres. «Els seus pares tenen greus problemes econòmics i la salut, inclosa la de la vista, no és una prioritat», va argumentar ahir la doctora Elena Barraquer, directora executiva de la Fundació Barraquer i impulsora del programa que, a partir d'avui, ofereix assistència oftalmològica gratuïta -des de la detecció preventiva de malalties fins a la cirurgia- a persones que per múltiples circumstàncies, originades en la degradació del que va ser la seva estructura social, no accedeixin a la sanitat pública.

Inserir aquesta nova forma assistencial -que Elena Barraquer practica a l'Àfrica «vuit vegades a l'any» amb gairebé un miler de pacients- en un entorn de sanitat pública i gratuïta que es finança a través dels impostos, com és el cas català, ha requerit tacte i mesos de negociació entre la Fundació Barraquer, la Generalitat, la Taula d'Entitats del Tercer Sector Social i la Creu Roja. No es tractava de qüestionar l'eficàcia del sistema públic de salut, van explicar, sinó d'atendre els evidents problemes de visió de milers de persones de totes les edats, amb targeta sanitària del CatSalut o sense pel fet de no estar empadronats, que diàriament mengen i es vesteixen en les 4.000 entitats d'ajuda social de Catalunya.

«No presentem una via per operar-se de cataractes saltant-se les llistes d'espera de la sanitat pública -va puntualitzar Xavier Trias, alcalde de Barcelona, firmant també del conveni amb Barraquer-.

És un servei per a persones en risc d'exclusió social».

Selecció social

De fet, les persones que es presentin al centre oftalmològic i sol·licitin aquesta via assistencial no es beneficiaran del programa. Serà el personal de les entitats agrupades al Tercer Sector Social o de la Creu Roja qui seleccionarà entre els seus usuaris aquells que no hi veuen bé perquè pateixen unes cataractes no diagnosticades, els miops sense ulleres o qualsevol altre afectat per problemes oculars no tractats. L'equip mèdic de Barraquer rebrà els pacients derivats des d'aquestes entitats. «La nostra actuació inclourà des del diagnòstic precoç fins a l'atenció de complicacions oftalmològiques

-va indicar Barraquer-. En els casos que requereixin cirurgia, el tractament es prolongarà fins que el pacient tingui l'alta quirúrgica».

La situació és greu i exigeix actuar amb urgència, va assenyalar Àngels Guiteras, presidenta de les 32 entitats federades que componen la Taula del Tercer Sector Social. «En el context de crisi en què estem, hi ha moltes persones que fins i tot podent accedir al sistema sanitari no veuen la seva salut com una cosa urgent ni prioritària», va dir Guiteras. La idea és oferir assistència per aquesta via a nou pacients cada setmana.

Notícies relacionades

La Fundació Barraquer atén des de fa 25 anys a preus reduïts persones que demostren no tenir recursos, una iniciativa que els últims anys s'ha estès a altres centres oftalmològics de Catalunya. Aquesta oferta és acollida, amb freqüència, per pacients que es troben a l'espera que l'hospital públic on se'ls atén els citi per ser intervinguts. La cirurgia de cataractes és la que manté la llista d'espera quirúrgica més llarga a Catalunya, amb 28.000 pacients.

Les clíniques que abarateixen els preus sol·liciten entre 2.500 i 2.800 euros per ull intervingut, una quantitat que, encara que rebaixa en més de 5.000 euros per ull els costos habituals, resulta inassumible per al sector social al qual es dirigeix la iniciativa presentada ahir.