la situació a Barcelona i Madrid

Les urbs espanyoles no fan els deures

Un dia de densa contaminacióa Barcelona.

Un dia de densa contaminacióa Barcelona. / DANNY CAMINAL

1
Es llegeix en minuts

La contaminació ha millorat a marxes forçades a Madrid i Barcelona des de l'any 2006 a causa de la crisi econòmica, que ha suposat menys obres al carrer, menys activitat industrial i menys desplaçaments en cotxe, però encara se segueixen superant els valors exigits per la Unió Europea i encara estan lluny dels nivells més restrictius que recomana l'OMS. La situació és particularment dolenta en el cas de la contaminació per òxids de nitrogen (NOx), un residu típic del trànsit, molt especialment dels vehicles dièsel. Si Espanya no compleix la directiva europea, a partir del 2015 haurà de pagar multes.

«Nosaltres no tenim aquests greus problemes per combustió a les vivendes, i diria que el problema de les indústries també és menor a l'haver-se allunyat dels nuclis urbans, però on no acaba d'anar bé és en el trànsit, amb l'agreujant que el parc mòbil és cada vegada més vell», explica Juan Bárcena, especialista d'Ecologistes en Acció. A Espanya, els cotxes són responsables del 40% de la contaminació.

Notícies relacionades

Barcelona i Madrid superen els dos llindars de la Unió Europea en NOx: la mitjana anual de 40 micrograms per metre cúbic d'aire i el límit de 18 hores per sobre dels 200 micrograms. Pel que fa a partícules, la norma de la UE es compleix tret d'excepcions, «encara que s'ha de tenir en compte que les recomanacions de l'OMS són el doble d'estrictes», insisteix. «Fins i tot els EUA, que no són precisament un model en els assumptes ambientals, tenen uns límits més durs», prossegueix.

Bárcena adverteix també d'un altre contaminant menys conegut però fins i tot més perillós, l'ozó troposfèric. «El que passa és que és un contaminant secundari que acostuma a afectar zones allunyades del nucli d'emissió, generalment a l'estiu», diu. A Catalunya, afecta particularment la comarca d'Osona. A. M.