PUBLICAT A LA REVISTA 'NATURE'
Identificat el procés cel·lular que accelera la degeneració muscular en la vellesa
Científics de la Pompeu Fabra descobreixen que inhibint el gen P16 les cèl·lules mare velles recuperen capacitat de regeneració

Una dona gran, en una residència de la Barceloneta, en una imatge d’arxiu. /
Investigadors del Grup de Biologia Cel·lular de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) de Barcelona han descobert un procés cel·lular que intervé en l'envelliment irreversible de les cèl·lules mare musculars en organismes d'edat avançada. El descobriment, que publica la revista 'Nature', obre la porta per atenuar la pèrdua de capacitat regenerativa del múscul en la vellesa, ha assegurat la UPF en un comunicat.
Els investigadors han descrit com els músculs de ratolins d'edat avançada --de 20 a 24 mesos d'edat-- perden la seva capacitat regenerativa com a conseqüència de l'activació d'una via de senyalització associada a l'envelliment cel·lular, i que provoca que les cèl·lules perdin la seva capacitat de dividir-se. Per això, consideren que processos similars també es desencadenen en el cas dels humans, i conclouen que la regeneració del múscul esquelètic "depèn d'una població de cèl·lules mare musculars" que es troben en estat latent.
Aquesta situació de latència o quiescència --estar-se quiet malgrat tenir moviment propi-- es pot revertir per dany o estrès per formar noves fibres musculars i expandir-se en noves cèl·lules mare.
Les funcions regeneratives d'aquestes cèl·lules mare disminueixen amb l'envelliment, com ja se sabia, encara que l'equip de la UPF ha determinat que les cèl·lules mare musculars pateixen "canvis intrínsecs que són irreversibles" i que les porten a transitar d'un estat latent a un altre en què el creixement i l'expansió ja no són possibles.
La clau, el gen P16
El treball, liderat per la investigadora Icrea Pura Muñoz-Cánoves, ha analitzat en ratolins de laboratori que el manteniment de la latència està relacionat amb la inhibició de la via de senyalització --P16ink4a--, una via que no poden inhibir les mateixes cèl·lules en ratolins geriàtrics.
Notícies relacionadesEl descobriment "proporciona la base per atenuar la pèrdua de capacitat regenerativa del múscul en persones d'edat molt avançada", de forma que s'allargaria la longevitat de les seves cèl·lules musculars, ha assegurat la investigadora.
En la investigació també hi han col·laborat científics de l'Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (Idibell) i del Centre Nacional d'Investigacions Cardiovasculars (Cinc) de Madrid. Part de l'estudi ha estat finançat amb els diners recaptats a la Marató de TV-3 del 2011, que va versar sobre la regeneració i trasplantaments d'òrgans i teixits.
- Transport públic La L3 del metro de Barcelona s'ampliarà amb 9 noves estacions
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona revela que ha venut 3.700 seients vip del Camp Nou per 335 milions d’euros
- Nens vulnerables Expedientat l’educador que va explicar a la ràdio la gestió de la DGAIA amb la nena abusada de 12 anys
- Ocupació Ni 10 ni 20 minuts, aquest és el temps de descans que tenen els treballadors durant la jornada laboral segons l'Estatut dels Treballadors
- Melody: "S’han burlat de mi i per sobre de tot està la salut mental"