Anàlisi

Les oportunitats

2
Es llegeix en minuts
Raimon Martínez Fraile
Raimon Martínez Fraile

President del SITC

ver +

La vella polèmica sobre els horaris comercials continua oberta al diàleg. El desenvolupament turístic de Barcelona continua aportant riquesa i llocs de treball a la ciutat,  cosa que, enmig de la crisi i gràcies a aquest desenvolupament, aconsegueix que a la nostra ciutat la crisi sigui una mica menor que a la resta del país. Fa temps que defenso que no és possible posar portes al camp i que el control dels horaris comercials per llei és una d'aquestes portes que de mica en mica es van obrint. La nova llei del comerç català sembla que aportarà una ampliació d'aquesta capacitat de mantenir més dies oberts el comerç que vulgui obrir i, al mateix temps, introduirà la variant que els mateixos municipis puguin decidir la creació de zones declarades especials per les seves característiques de gran afluència turística sobretot els caps de setmana.

Hi ha exemples d'algunes localitats catalanes que ja estan desenvolupant aquestes idees malgrat el que diguin les lleis. Per exemple, la població de Palafrugell des de fa molt temps manté oberts els comerços els diumenges, i el dia festiu per a ells és el dilluns. Fins i tot la zona blava d'aparcament els diumenges és de pagament i, en canvi, els dilluns és gratuïta. Una bona norma que demostra que malgrat la tramuntana existeix el sentit comú.

Aquesta decisió que podríem anomenar aperturista coincideix amb un període d'alta activitat de l'oferta hotelera de la ciutat de Barcelona que durant l'any 2013 ha registrat una bona ocupació i que segons les previsions de l'any 2014 sembla que milloraran aquests resultats. Les previsions tant en el sector dels creuers (pernoctacions previatge i postviatge) com en el sector de les reunions (congressos, convencions i incentius) són excel·lents de cara a l'any 2014. I és bo per tant que aquesta nova normativa liberalitzadora d'ampliar les obertures de dies festius i possibilitar que els ajuntaments puguin ampliar aquests dies en determinades zones arribi en aquest moment.

En el cas concret de Barcelona la zona que s'ha de delimitar ja està definida des de l'any 1995 quan en el marc de Turisme de Barcelona es va crear el Barcelona Shopping Line (BSL) per transformar-lo en el motor de promoció de la nostra oferta comercial, i el temps ha demostrat la bondat de la brillant idea de Santi Pagès, en aquell moment responsable de la promoció comercial a Turisme de Barcelona.

Notícies relacionades

És convenient recordar que amb aquesta nova normativa no s'està obligant ningú a obrir en dia festiu, sinó que seran els comerços mateixos els que podran optar per aquesta possibilitat. Fa uns quants mesos un important empresari del comerç barceloní i impulsor en la creació del BSL va anunciar que el seu establiment no obriria mai en festiu. I per tant continuarà sense utilitzar aquesta possibilitat d'ampliació d'horaris.

Amb freqüència llegim notícies relatives al creixement dels creuers al port de Barcelona, i en més d'una ocasió hem pogut comprovar com desenes de milers de turistes s'han trobat amb una magnifica ciutat com és Barcelona, i amb tots els seus establiments tancats perquè és diumenge el dia en què recalaven al nostre port. Aquest és un luxe que no ens podem permetre i per tant és responsabilitat de l'ajuntament pal·liar aquest dèficit per transformar-ho en una possibilitat de creixement. Amb la nova normativa la porta està oberta. No la tanquem, sisplau.