fotos enviades al diari amb l'etiqueta #selfiesepc

L'any del 'selfie'

L''Oxford English Dictionary' corona el neologisme per a l'autoretrat digital com la paraula del 2013

La moda d'aquestes fotos triomfa a la xarxa

3
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / BARCELONA

¿El fenomen de l'any a internet? El 'selfie'. ¿I de què es tracta? «Una fotografia que algú es fa a si mateix, normalment amb un smartphone o una webcam, per pujar-la a un fòrum o xarxa social». Així ho defineix l''Oxford English Dictionary', que després de detectar que l'ús a la xarxa d'aquest neologisme s'ha incrementat un 17.000% en l'últim any ha coronat 'selfie' com la paraula del 2013.

Aquesta nova forma d'autoretratar-se ha adquirit l'impuls definitiu des que el president dels Estats Units, Barack Obama, es va sumar a la moda fent-se un 'selfie' amb Thorning-Schmidt, la primera ministra de Dinamarca, i David Cameron, el primer ministre del Regne Unit, al funeral de Nelson Mandela. Un fotoperiodista va captar el moment i la imatge resultant ha consagrat la tendència a tot el món, amb ajudes gens menyspreables, com el 'selfie' del papa Francesc amb un grup de joves.

Però 'selfie' no és una paraula tan nova. El seu primer ús documentat es troba l'any 2002 en un fòrum australià del portal ABC 'on-line', on un usuari va explicar com s'havia partit el llavi després d'ensopegar per una escala i va il·lustrar l'accident amb una fotografia de la seva malparada cara. Al 'post' demanava disculpes per la mala qualitat de la imatge que havia penjat i la justificava explicant que era un 'selfie', és a dir, un autoretrat.

Qüestió de segons

No obstant, no va ser fins a la dècada en curs quan el 'selfie' va començar a popularitzar-se gràcies a la massificació de les càmeres davanteres als telèfons intel·ligents i de les aplicacions per editar imatges.

Ara, milions i milions de persones poden fer-se en només uns segons un autoretrat veient com queda i compartir-lo també en segons amb el planeta.

Segons Phil González, creador de la vasta comunitat d'usuaris d'Instagram Instagramers.com, el 'selfie' «va néixer com una excusa divertida per ensenyar-se a un mateix». En aquest últim any fer-se un 'selfie' i penjar-lo a la xarxa s'ha convertit en un fet gairebé rutinari. Instagram compta amb una mitjana de 72.000 al dia que porten l'etiqueta '#selfie'. González comenta que s'ha detectat que aquest tipus d'autofotos abunden més durant el cap de setmana, quan la gent vol mostrar els seus moments d'oci amb els amics o practicant alguna activitat que no sigui estar a la feina.

La revenja del 'jo'

L'èxit d'aquesta manera d'autoretratar-se no és fruit de la casualitat, sinó que reflecteix «la necessitat que hi ha de fer-se veure per demostrar que es té una vida meravellosa», afegeix Jordi Busquets, doctor en Sociologia. Per aquesta raó, el fenomen va acompanyat del qualificatiu narcisista. Busquets explica que la necessitat dels individus de mostrar-se ha existit sempre, però, afegeix, «ara és més exagerada perquè a través de les noves tecnologies s'ha descobert una nova forma de comunicació».

D'acord essencialment amb Busquets, Nuria Escalona, autora del llibre '#DigiTalk, del márketing directo a la comunicación 2.0', afegeix que el 'boom' del 'selfie' també té una part d'alliberament, de revenja contra la repressió del 'jo' a la societat prèvia a internet. «Abans -explica- els ciutadans a penes podíem expressar-nos, però ara això ha canviat i tots podem i volem donar-nos a conèixer».  

Notícies relacionades

El triomf del 'selfie' recau en l'evolució tecnològica i en l'auge del narcisisme de la societat, però difícilment hauria estat tan apoteòsic sense un factor dinamitzador: els famosos. Per citar només dos exemples, cantants com Beyoncé o Miley Cyrus omplen les seves xarxes socials amb autofotos que  «molts dels seus seguidors imiten amb els seus propis selfies», assenyala González.

Un cada dia

A més, el caràcter instantani i espontani intrínsec a aquest tipus de fotografies suposa un al·licient per fer-les. Un exemple és Benny Winfield, un nord-americà considerat el líder del moviment, que des del juliol passat puja al seu compte d'Instragram un 'selfie' diari i que ja compta amb més de 120.000 seguidors.