França diu que intentarà escurçar com més aviat millor el BCN-París
El ministre anuncia a Perpinyà que ha encarregat els estudis del tram a Montpeller
Els primers viatges es fan sense problemes rellevants i amb poca afluència

El primer TGV de la SNCF entre Barcelona i París, ahir a les 10.14 hores, també a Garrigàs. /
Una banda de música, un actor vestit de Salvador Dalí i desenes de banderetes franceses i catalanes van rebre ahir a les 12.40 hores a Perpinyà el tren inaugural d'alta velocitat que, sense aturar-se a Girona ni a Figueres (Alt Empordà) ni fer transbord en aquesta última estació, va posar fi a una reclamació ferroviària històrica d'un costat i l'altre del Pirineu. Per això justament aquest apel·latiu, el de «dia històric», va ser el que es va repetir més en el transcurs de la jornada d'estrena dels serveis entre els dos països, presidida per la ministra de Foment, Ana Pastor, i pel seu homòleg francès, Frédéric Cuvillier.
Els dos responsables de transports arrossegaven una comitiva enorme, gairebé tan gran com l'alleujament que suposava per a molts d'ells que, d'una vegada per sempre, els trens espanyols, els AVE, volin cap al nord penetrant en territori francès i els TGV francesos també facin el mateix en sentit sud.
AMICS, PERÒ COMPETÈNCIA / La connexió directa internacional entre Barcelona i París arriba vuit mesos més tard del previst, ja que el president del Govern, Mariano Rajoy, va dir el gener d'aquest any que estaria a punt a l'abril. L'homologació dels S-100 per part dels tècnics francesos i dels TGV Dayse pels espanyols ha estat llarga, complexa i, encara que ahir els somriures no ho evidenciaven, plena de recels mutus. No s'ha de perdre de vista que al capdavall els serveis que les operadores comencen a vendre ara, malgrat fer-ho sota la marca conjunta Renfe-SNCF en Cooperació, es fiquen de ple al mercat del veí. De fet, encara estan negociant com es reparteix finalment aquest pastís.
«Les nostres són empreses amigues», va sostenir el president de SNCF, Guillaume Pépy, mentre el màxim dirigent de Renfe, Julio Gómez-Pomar, es referia al «gran esforç» i recalcava el «clar exemple de col·laboració» que s'ha produït entre les dues operadores ferroviàries. Ben aviat, quan el mercat d'alta velocitat espanyol s'obri a la competència, es donarà la circumstància que les dues firmes rivalitzaran per atraure viatgers als seus trens.
LES MUNICIPALS, BEN AVIAT / Però per a això encara falten uns quants mesos. Així que, després de recordar els inconvenients viscuts i aplaudir-se mútuament per la meta aconseguida, el ministre francès va ser l'encarregat de fer l'anunci del dia. Va ser sobre la trava que sempre s'assenyala al sud de França: el recorregut d'una mica més de 100 quilòmetres que queda entre Nimes i Perpinyà encara amb línia ferroviària clàssica, on no es poden superar en cap cas els 150 quilòmetres per hora.
Cuvillier, el partit del qual (socialista) tem una debacle electoral en les pròximes municipals al departament de Llenguadoc-Rosselló, es va afanyar a recordar als alcaldes i autoritats de la zona que el recorregut entre Nimes i Montpeller estarà llest el 2017, cosa que retallarà el viatge entre París i Barcelona 20 minuts (de moment seran sis hores i 25 minuts). També va proclamar -amb l'aplaudiment dels presents- que ha encarregat els estudis de la resta de la línia convencional que queda per substituir. No va parlar de calendaris. No es va referir en cap moment al 2030, que és l'última data que s'havia apuntat.
Notícies relacionadesPerò el públic es va quedar amb la sensació que el Govern francès sembla disposat a fer que en la connexió internacional en alta velocitat entre Barcelona i París desaparegui el forat negre que llasta un servei cridat a multiplicar les relacions turístiques però també econòmiques, ja que les noves relacions obertes ahir connecten fins a 17 ciutats mitjanes i grans. Esperen atraure més d'un milió de viatgers només el primer any. Quan s'hagi superat la prova imminent de les urnes, ja es comprovarà si l'anunci d'ahir al Palau dels Reis de Mallorca, a Perpinyà, era només per calmar una regió cansada que París la tingui abandonada.
ANIMALS A LA VIA / El diumenge d'inici de servei cap a la capital francesa, Marsella, Lió i Tolosa (tren inaugural a Perpinyà a part) es va tancar amb una afluència discreta a les connexions internacionals, amb un total de 870 bitllets venuts. Es van superar els 20 minuts de retard en el primer Barcelona-París per culpa d'uns animals a la via o la demora en l'últim servei entre les dues ciutats, que va deixar els viatgers tirats 15 minuts a Perpinyà per un problema en l'enganxament entre les unitats. Coses del primer dia.
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- 14. Fernández Borbalán i un CEO corporatiu lideraran el nou CTA remodelat al gust del Reial Madrid i els clubs
- Sèries 'Desaparegut', el fenomen que ha arribat al número 1 de Netflix: "Mai m’hauria imaginat que l’èuscar m’obriria camí com a actor"
- La UE debatrà de nou l’oficialitat del català el 18 de juliol
- Joan Carles I es reivindica amb unes memòries després de cinc anys d’‘autoexili’
- La consellera de Salut, en contra d’ampliar el Prat
- Els convocants afirmen que tres de cada quatre jutges i fiscals secunden l’aturada