La qualitat de l'aire

Contaminació crònica

Les àrees metropolitanes de Barcelona i Madrid no aconsegueixen baixar al nivell de NO2 fixat per la UE

Una tercera part dels espanyols respiren aire brut per sobre dels límits legals, segons un informe

Capa de contaminació al cel de Barcelona, ahir.

Capa de contaminació al cel de Barcelona, ahir. / ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
ANTONIO M. YAGÜE
MADRID

La crisi econòmica s'està emportant molt lleument la contaminació de l'aire que cobreix les ciutats i pobles espanyols. Així, segons els ecologistes, les dades oficials amb prou feines serveixen per maquillar les xifres i certificar uns nivells crònics. Durant el 2012, d'acord amb l'informe anual d'Ecologistes en Acció, el 37% de la població va haver de respirar nivells de contaminació il·legals -per damunt dels valors màxims establerts per la UE- al seu entorn almenys algun dia, fet que suposa un total de 17,7 milions de persones. Una contaminació que, a més a més, segons diversos estudis de la Comissió Europea, causa la mort prematura de més de 400.000 persones a l'any a la UE, 20.000 d'elles a Espanya, 10 vegades més que els accidents de trànsit.

Amb dades recollides en les més de 700 estacions de mesurament que hi ha a Espanya, l'informe assenyala com a principals culpables les PM2,5 i PM10 (partícules fines en suspensió que s'inhalen i penetren en l'organisme), l'ozó troposfèric (O3), el diòxid de sofre (SO2) i el diòxid de nitrogen (NO2). Les PM2,5, vinculades especialment a les obres, el trànsit i diverses indústries, són les menys mesurades i avaluades, segons els ecologistes. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana que no se superin mai els 25 micrograms per metre cúbic (mg/m3) com a valor mitjà diari, però a Barcelona es van sobrepassar durant 76,70 i 66 dies, respectivament, a les estacions del Poblenou, la plaça de la Universitat i a Gràcia-Sant Gervasi.

EL PROBLEMA DEL TRÀNSIT / No obstant, el NO2, procedent de la combustió dels motors dièsel i del fum de les calefaccions, és actualment el pitjor agent contaminador a les àrees metropolitanes. A les de Barcelona i Madrid, segons Juan Bárcena, coordinador de Qualitat de l'Aire d'Ecologistes en Acció, se segueixen superant els límits legals comunitaris (40 mg/m3) malgrat que el consum de carburant va ser l'any passat un 20% més baix que cinc anys abans. Se supera tant la mitjana anual permesa com el nombre d'episodis diaris excepcionals.

A la ciutat de Barcelona, quatre estacions (Poblenou, Ciutadella, Gràcia i L'Eixample) van superar la mitjana anual de NO2, així com també els municipis pròxims de Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Barberà, Granollers, Mollet, Montcada i Reixac, Sabadell,

Sant Andreu de la Barca i Terrassa. Amb tot, els nivells de Barcelona es queden per sota de la Comunitat de Madrid, on el 70% de les estacions superen els límits.

Tot el territori català es va veure afectat per l'ozó troposfèric, considerat pels experts com un dels més nocius per a la salut perquè pot causar o agreujar problemes respiratoris. Totes les estacions que el van mesurar l'any passat, a excepció d'una que està ubicada a Barcelona, van superar els llindars establerts per l'OMS. Els pitjors nivells es van detectar en zones rurals. Les estacions que van ultrapassar de més els

límits van ser les que estan situades a Alcover (Alt Camp), Berga i Santa Pau (Garrotxa).

EN DIRECCIÓ OPOSADA / L'SO2, més preocupant als anys 80, en moments de més activitat industrial, s'ha mesurat poc. Va afectar la Plana de Vic, on l'única estació representativa va registrar 22 superacions del valor mitjà diari recomanat per l'OMS. Les refineries de petroli i el trànsit marítim en continuen sent emissors importants.

«La contaminació en general i sobretot a Barcelona i Madrid és molt semblant a la registrada el 2011. S'ha reduït molt poquet en les emissions de NO2 i partícules», va resumir Francisco Segura, coordinador de l'organització ecologista. Segons el seu parer, la situació no millorarà, ja que ni les comunitats autònomes ni el Ministeri d'Agricultura i Medi Ambient estan adoptant «accions decidides» per afrontar aquest problema, i tampoc ofereixen prou informació als ciutadans. Bárcena va advertir que fins i tot es van prenent mesures en «direcció oposada», com l'anunciada pel Govern d'apujar la velocitat màxima en alguns trams d'autopista a 130 km/h.

Notícies relacionades

La Comissió Europea va iniciar el 2009 un procediment d'infracció contra Espanya per l'incompliment de la normativa sobre qualitat de l'aire, que està a punt d'arribar al Tribunal Europeu de Justícia i que podria donar lloc a elevades multes. La infracció es refereix a la superació de nivells del NO2 en set zones. Totes elles van demanar a la UE una pròrroga per al compliment de la llei.

Amb l'objectiu de disminuir els gasos dels vehicles a motor, els ecologistes proposen com a principals vies d'actuació la disminució del trànsit motoritzat, la reducció de la necessitat de mobilitat i la potenciació del transport públic, en especial l'elèctric.