POLÈMICA EN LA GESTIÓ D'UN SERVEI CLAU PER A LA JUSTÍCIA
Antifrau investiga la concessió a l'empresa de traducció judicial
Una associació denuncia Seprotec per mentir en la xifra de traductors jurats
La companyia nega les acusacions i diu que compleix amb el que està establert
Malgrat que el seu paper és clau en el dia a dia de l'activitat policial i judicial a Catalunya, Seprotec Multilingual Solutions, l'empresa que ofereix el servei de traducció i interpretació a la Conselleria de Justícia, està sota sospita. L'Oficina Antifrau de Catalunya investiga la concessió que Justícia va fer a aquesta empresa el 2009, quan era consellera Montserrat Tura. Fonts pròximes a les indagacions van dir a aquest diari que «hi ha una investigació oberta que està en fase final».
Aquesta investigació es produeix en un moment en què les principals associacions de jutges, fiscals i advocats denuncien l'escassa qualificació dels intèrprets que tradueixen als judicis i que, en la majoria dels jutjats d'Espanya, són enviats per Seprotec. Fonts de l'empresa van rebutjar aquestes acusacions de baixa qualificació i van insistir en la qualitat del treball dels intèrprets enviats als judicis: «En les llengües majoritàries els nostres intèrprets són sempre titulats, i per a les minoritàries s'hi envien traductors a qui es dóna formació».
PRESUMPTES IRREGULARITATS / Segons fonts pròximes a les indagacions, la investigació de l'Oficina Antifrau, en què s'han apreciat presumptes irregularitats, es traslladarà ben aviat a la Fiscalia de Barcelona. Antifrau la va emprendre arran d'una denúncia presentada per l'Associació de Traductors i Intèrprets Professionals de Girona (ATIP), que posava sobre la taula el fet que Justícia hagués atorgat el concurs del 2009 a Seprotec malgrat que en el concurs del 2008 es van constatar falsedats en el plec presentat per l'empresa.
Així, segons l'ATIP, Seprotec feia constar que tenia en plantilla 525 traductors jurats. No obstant, al confrontar aquestes identitats amb la llista oficial de traductors jurats del Ministeri d'Afers Estrangers, l'associació va descobrir que 476 no ho eren. «Posaven molts traductors jurats perquè això, en el concurs, dóna més punts», assenyala Annette Emmermann, secretària de l'ATIP, entitat que va denunciar que a la seva plantilla Seprotec té només un 1% de traductors jurats. A més, l'empresa assegurava en el seu plec que comptava amb 1.516 persones amb titulació mitjana a l'escola oficial d'idiomes, però només va poder acreditar que 22 d'ells la tenien.
Fonts oficials de Seprotec van negar totes aquestes acusacions i van assenyalar que l'empresa «compleix amb el que està establert en els contractes de concessió».
Malgrat que aquestes irregularitats es van detectar i van ser denunciades per l'ATIP, l'any següent aquesta empresa va tornar a guanyar la licitació. Fins i tot la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va arribar a emetre el març del 2013 una sentència en què confirmava les falsedats i instava Justícia a iniciar un expedient de cara a una possible prohibició de contractar Seprotec, cosa que la conselleria no va fer.
Abans, aquelles denúncies havien arribat també al Síndic de Greuges, que va emetre una resolució en què recomanava a Justícia prendre «mesures addicionals de comprovació» perquè es garantís que SeproTec compleix les bases del concurs.
Notícies relacionades«El que ens sorprèn és que, malgrat totes les denúncies que hem fet i malgrat aquella sentència judicial, Seprotec segueixi sent la concessionària d'aquest servei, ja que encara que en teoria s'ha de licitar cada any, des del 2009 no hi ha un nou concurs», explica Emmermann.
POLÈMICA AMB LA FORMACIÓ / La secretària de l'ATIP denuncia una altra irregularitat: cursos de formació que no es donen. Així, el concurs del 2008 establia que Seprotec havia de donar als seus empleats un curs de formació de 700 hores. Segons aquesta associació de traductors, aquest curs no es va fer i només es va oferir una sessió de sis hores a una petita part de la plantilla. «Tot i que l'ATIP va denunciar aquesta irregularitat, a l'any següent van tornar a obtenir la concessió, amb el compromís de fer un curs de 850 hores que tampoc han impartit. Justícia està pagant per un curset que no s'ofereix», diu Emmermann. Fonts de l'empresa van rebutjar les acusacions i van assegurar que aquesta formació sí que s'imparteix.
- Detenen una parella amb sis primats bebès ocults als genitals
- Referent social Mor Enric Morist, el somriure enmig del desastre
- Entrevista Giuseppe Russolillo, president de l’Acadèmia de Nutrició: «El dejuni intermitent no ha sigut concebut per perdre pes i pot posar en risc la salut»
- Barcelona prorroga 24 hores el permís d’obres al Camp Nou
- Investigació ‘La casa dels horrors’ d’Oviedo tenia un desmesurat consum d’aigua i una sala d’estudi per als tres nens
- Detenen una parella amb sis primats bebès ocults als genitals
- Apagada Què ens passa amb la fi del món?
- Referent social Mor Enric Morist, el somriure enmig del desastre
- Enquesta flaix Gairebé un 60% dels espanyols veuen «insuficient» la informació del Govern durant l’apagada, segons el CIS
- El moment del vi Falset obre la temporada primaveral de fires i mostres vinícoles a Catalunya