Bombers de la Generalitat

Indignació interna a Bombers per la incorporació d’efectius en pràctiques per a Sant Joan

Les organitzacions sindicals critiquen la falta de prevenció i alerten del risc que suposa per a equips sense experiència

Parlen les bomberes: així viuen elles la feminització dels Bombers de Catalunya

Indignació interna a Bombers per la incorporació d’efectius en pràctiques per a Sant Joan

BOMBERS

2
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Periodista

Especialista en històries veïnals, política municipal i reporterisme social

Ubicada/t a Vallès Occidental

ver +

Els principals sindicats del cos de Bombers de la Generalitat –CCOO, UGT, CATAC, CSIF i Inter Sindical– han denunciat públicament la decisió de la direcció operativa d’activar bombers i bomberes en pràctiques durant el dispositiu especial de la revetlla i el dia de Sant Joan. Consideren que aquesta mesura és «irresponsable», «improvisada» i contrària als principis bàsics establerts en la llei de prevenció de riscos laborals (PRL).

En un comunicat conjunt, les organitzacions sindicals han advertit que la incorporació de personal en formació a un operatiu d’alta tensió, com el de la revetlla, suposa un risc afegit per a la seguretat de tots els equips. Remarquen que es tracta d’una jornada «especialment caòtica» a causa de l’elevada simultaneïtat d’intervencions, la necessitat d’una coordinació precisa i els nombrosos desplaçaments d’emergència.

Els sindicats han carregat contra la direcció del cos pel que consideren una falta d’experiència i coneixement de la realitat operativa durant aquestes dates. «Ens preocupa cada vegada més aquesta falta de responsabilitat, veient que després de cada accident mortal, l’única conclusió a la qual arriben és que la culpa va ser de la víctima», han afirmat.

A més, han lamentat l’absència d’autocrítica per part dels responsables del cos, que –segons denuncien– estableixen el nexe causal dels accidents «sense cap investigació prèvia» i «faltant al respecte a la memòria dels companys morts».

L’origen del conflicte es troba en l’ordre operativa ORD.SGO.844_2025, emesa per la Subdirecció Operativa del cos, en la qual es detalla el reforç previst per a la nit de Sant Joan. S’hi inclou explícitament els bombers i bomberes en pràctiques com a part dels recursos actius «a efectes de conformar els sobre mínims amb l’M1».

Notícies relacionades

Per als sindicats, aquesta ordre constitueix una greu vulneració dels drets laborals i de la normativa de seguretat, i han anunciat que prendran totes les mesures necessàries per aturar la seva aplicació. Mentrestant, han fet una crida a tots els efectius per extremar les precaucions i tractar el personal en formació «com el que són: bombers i bomberes amb tantes ganes com inexperiència».

Finalment, han recordat que la seguretat i la prevenció són responsabilitats individuals i del cap d’intervenció, remarcant la importància d’actuar amb màxima prudència en un context tan exigent com el de la revetlla de Sant Joan.