La tragèdia de Santiago és el segon accident ferroviari més greu ocorregut a Espanya

També és el primer amb víctimes mortals en una línia d'alta velocitat

Tragèdia ferroviària a Santiago. / AP (YOUTUBE)

3
Es llegeix en minuts
EFE / Madrid

L'accident ferroviari de l'Alvia Madrid-Ferrol que es va produir ahir al vespre a prop deSantiago de Compostel·laés, amb almenys 77 víctimes mortals, el segon més greu ocorregut en lahistòria d'Espanya.

Precisament, un altre tren que es dirigia a Galícia des de Madrid va protagonitzar el 1944 el pitjor sinistre que s'ha produït fins ara; en l'accident del correu exprés 421, que cobria la línia Madrid-la Corunya, van poder morir unes500 persones. Aquest accident ferroviari va tenir lloc el 3 de gener de 1944 al túnel número 20 de la línia Palència-la Corunya, a prop de l'estació lleonesa deTorre del Bierzo, quan el correu exprés, ple de viatgers, va xocar contra una locomotora en maniobres. La censura del règim franquista va silenciar el greu accident que va causar centenars de morts --al voltant de 500, segons càlculs estimatius-- encara que la xifra oficial facilitada poc després per Renfe va ser de 78 morts i 75 ferits. No obstant, fins al 1972, el registre de successos ferroviaris el va considerar com el més greu del món i va xifrar entre 500 i 800 el nombre de persones mortes.

A aquest sinistre el va seguir el 1972 un altre de gran importància, en quèvan morir 77 persones,quan va descarrilar el ferrobús Cadis-Sevilla. Alguns mitjans locals van elevar la xifra de morts a 86. El ferrobús que feia el trajecte Cadis-Sevilla amb 200 passatgers i quatre vagons, va sortir de l'estació del Cuervo (Sevilla), malgrat que els senyals l'hi prohibien, i va xocar als pocs minuts frontalment amb el tren exprés Madrid-Cadis, amb 500 passatgers, un comboi amb 14 cotxes estirats per una locomotora dièsel.

Larelació cronològicad'alguns dels accidents ferroviaris més greus registrats a Espanya des del 1980 és la següent:

- 15 juliol del 1980. Disset morts i vint-i-dos ferits, a conseqüència del xoc frontal del Talgo Barcelona-Madrid amb un mercaderies que estava aturat a l'entrada de l'estació Torralba del Moral (Sòria).

- 24 setembre del 1980. Vint-i-set morts i quaranta ferits a l'esclafar el tren Madrid-València un autobús de transport regular en un pas a nivell, que tenia les barreres aixecades, de la localitat valenciana de Chirivella. Totes les víctimes mortals eren passatgers del vehicle rodat, i van sortir il·leses les que anaven al tren.

- 9 novembre del 1981. Onze morts i trenta-cinc ferits al col·lisionar un ferrobús contra la part posterior d'un camió remolc, que va quedar aturat a la via, a uns deu quilòmetres d'Osca capital. 

- 20 setembre del 1984. Nou morts i 28 ferits, dos d'ells greus, al xocar frontalment, al terme de Vila Joiosa (Alacant), un tren FEVE en proves i un automotor amb viatgers.

- 25 març del 1988. Quinze morts (deu nens de 3 a 5 anys, quatre mestres -una embarassada- i un conductor) al ser envestit l'autocar en què viatjaven per un tren que cobria la línia Saragossa-Barcelona, en un pas a nivell sense barrera a Juneda (Garrigues).

- 2 agost del 1993. Dotze morts i set ferits de diversa consideració al col·lisionar, i posteriorment incendiar-se, dos trens de FEVE (un de mercaderies que cobria la línia Sant Esteve de Pravia-Oviedo i l'altre de passatgers que cobria el trajecte Soto de Luiña-Oviedo) en un túnel pròxim a la localitat asturiana de Vega de Anzo.

- 31 març del 1997. Divuit morts i cent ferits, cinc d'ells molt greus, al descarrilar l'Intercity Miguel de Unamuno a Uharte-Arakil (Navarra), quan cobria, amb 248 passatgers, la línia Barcelona-Hendaia. La causa del descarrilament va ser la gran velocitat amb què circulava a l'arribar a un canvi d'agulles pròxim a l'estació.

- 3 gener del 2001. Dotze immigrants equatorians morts a l'envestir un tren la furgoneta en què viatjaven, en un pas a nivell situat al municipi murcià de Llorca.

Notícies relacionades

- 3 juny del 2003. Dinou morts i 38 ferits al col·lisionar frontalment, al terme municipal de Chinchilla (Albacete), un tren Talgo amb 86 persones a bord i un mercaderies que circulaven per un tram de via única. 

- 24 juny del 2010. Dotze persones, majoritàriament joves, moren i catorze resulten ferides al ser envestides per un tren a l'estació de Castelldefels (Baix Llobregat), quan havien baixat d'un altre per participar en la revetlla de Sant Joan que tenia lloc a la platja.