Primers passos d'un macrocomplex a Tarragona

El consum de tabac és causa directa de 16 tipus de càncer

El consum de cigarrets provoca el 20% dels tumors detectats a Europa

El 80% dels càncers de pulmó i laringe no existirien sense l'hàbit de fumar

3
Es llegeix en minuts
ÀNGELS GALLARDO
BARCELONA

les substàncies químiques que conté el tabac traspassen les membranes dels alvèols pulmonars, entren a la sang i arriben a tots els òrgans del cos. Aquests tòxics són la causa directa del 20% de tots els càncers, de fins a 16 tipus diferents, segons ha constatat el principal estudi realitzat a Europa sobre el consum de cigarrets, en què han estat analitzats 442.000 ciutadans durant una mitjana de 12 anys.

El fum del tabac no solament afecta els pulmons, com suposen molts fumadors, encara que és cert que el 82% dels càncers de pulmó, i el 84% dels de laringe, no es produirien si els que els pateixen no haguessin consumit mai cigarrets, destaquen els autors de la investigació, que ha coordinat la unitat de nutrició i càncer de l'Institut Català d'Oncologia (ICO), que dirigeix el doctor Antoni Agudo. El tabac també subjau de forma determinant en el 50% dels càncers de bufeta urinària, en el 35% dels d'esòfag i en el 25% dels que afecten el fetge, indica l'estudi, que ha publicat la revista científica Journal of Clinical Oncology.

«Els productes del tabac també són responsables del 20% dels càncers d'estómac, al voltant del 12% dels de còlon i pàncrees, i de la mateixa proporció de leucèmies mieloides -va dir Agudo-. Aquestes substàncies, hidrocarburs aromàtics, nitrosamines, arsènic, crom o benzè, entre moltes altres, arriben a qualsvol part del cos, incloent-hi la medul·la òssia, i són extraordinàriament tòxiques». «L'únic òrgan inabastable per al tabac és el cervell», va afegir.

CONTROL ANUAL / Aquesta investigació, la que més ha quantificat fins ara les conseqüències del consum de tabac, es va iniciar el 1992 a partir de 442.000 individus sans que van ser citats en 23 hospitals de 10 països europeus. Els participants van superar una exhaustiva revisió física -anàlisi de sang i mesuraments antropomètrics- i van informar dels seus hàbits dietètics i d'oci, ocupació laboral, historial de salut i eventual consum de tabac. Aquests mesuraments es van anar fent durant 12 anys consecutius, un període en el qual alguns participants van emmalaltir de diferents quadres -14.600 van desenvolupar un o diversos càncers-, uns altres van morir i molts van modificar els seus hàbits quotidians. Totes aquests variacions van quedar registrades i la seva anàlisi ha permès extreure valuoses conclusions epidemiològiques.

«L'impacte del tabac es prolonga 20 o més anys en l'organisme del fumador -va explicar Agudo-. Això significa que, si es deixa de fumar als 40, és possible patir un càncer associat a aquest consum quan s'arriba als 60 o 70 anys». Dels prop de 200.000 càncers que són diagnosticats cada any a Espanya (35.000 a Catalunya), en uns 40.000 (7.000 a Catalunya) hi ha intervingut directament el consum de tabac, asseguren els autors d'aquest estudi.

INFART I MORT SOBTADA / El tabac és també un accelerador de la coagulació de la sang i afavoreix la formació de trombes que poden conduir a l'infart de miocardi, va advertir ahir Vicente Bertomeu, president de la Societat Espanyola de Cardiologia. «Està àmpliament provat que l'hàbit de fumar incrementa significativament el risc de patir infart agut de miocardi i mort sobtada -va afegir Bertomeu-. És un factor tan determinant com tenir el colesterol elevat, patir hipertensió arterial o diabetis i tenir sobrepès o obesitat».

Notícies relacionades

A Espanya, actualment consumeix tabac diàriament el 24% de la població -el 28% d'homes i el 20% de dones-, indica l'Enquesta Nacional de Salut del 2013. És un percentatge el 9% inferior al de fa 20 anys, però més difícil de reduir que els índexs que es van registrar als anys 90, indiquen els epidemiòlegs. «Ha costat molt, però ara ja no es considera que el més normal en una festa, en un restaurant o entre el públic d'un espectacle sigui que la majoria fumi -va advertir Antoni Agudo-. Ara, gràcies a la llei antitabac, l'habitual és que ningú consumeixi cigarrets en un local tancat, i això és un gran avanç».

Aquesta llei, va puntualitzar Bertomeu, no va prohibir fumar, sinó que va regular el consum de tabac. «I, sobretot, va protegir els no fumadors».