'Salvados' repassa els abusos que pateix el consumidor a Espanya

Les companyies telefòniques, la banca i les grans elèctriques són els tres sectors amb més reclamacions

Avanç d’’El cliente perfecto’ de Salvados / periodico

3
Es llegeix en minuts

Les companyies telefòniques, la banca i les grans empreses elèctriques. Aquests són, per ordre en nombre de reclamacions, els tres sectors que més queixes reben a Espanya per part dels consumidors. Així ho ha posat de manifest aquest diumenge'Salvados' (La Sexta) en el seu capítol'El cliente perfecto'.

"Som de queixar-nos, però no denunciem prou. No som conscients de molts dels dret que tenim", ha assegurat Rubén Sánchez, portaveu de FACUA, i ha matisat que pot ser que aEspanya hi hagi elclient perfecte per a aquests granslobbies, que coneixen aquesta disposició del consumidor i "pressionen" els governs perquè així "mirin cap a un altre costat".

Jordi Évole ha visitat una de les plantes de telemàrqueting que téTelefónica aEspanya, de la mà del director general de l'empresa aCatalunya, Kim Faura, per comprovar si les companyies pressionen als seus treballadors i els indueixen a cometre alguns abusos sobre elsconsumidors.

Menys temps, més diners

Faura ha assegurat que no hi ha un màxim de temps per atendre elsclients i que, almenys a la seva empresa, no es paguencomissions als empleats que compleixen amb aquestes directrius. Évole no triga gaire a fer posar vermell el seu acompanyant i li pregunta per aquestes qüestions a un dels empleats. El treballador assegura que tenen paraules "que han d'evitar" parlar amb els clients i que reben plusos si les trucades són inferiors als sis minuts.

Els bancs són l'altra gran estrella del partit. 'Salvados' ha entrevistat Dolores Dacal, una ciutadana afectada per lespartidipacions preferents, un dels productes estrella d'alt risc que els bancs han venut en temps de bonança i, en alguns casos, sense oferir tota la informació necessària. Dacal assegura que una directora deCaixa Nova els va vendre elproducte per telèfon i que, en el moment de firmar en la sucursal bancària, ja tenien "totes les caselles marcades".

Test d'idoneïtat

Aquest document es tractava d'untest d'idoneïtat. La Unió Europea obligava que els bancs oferissin als clients aquesta informació al vendre alguns productes d'alt risc, com en el cas de les participacions preferents, segons ha explicat Pau Monserrat, un exempleat del sector bancari. "El banc l'utilitza per defensar-se i, en canvi, hauria d'haver-se utilitzat com una garantia perquè el client estigués ben informat", ha afegit abans d'afirmar que el client "sempre està a la cua".

Un dels casos més escandalosos --ha indicat Monserrat-- és el de les comissions, que han pujat de forma exponencial per la falta de liquiditat que pateix el sector: "Tenen la llibertat d'aplicar les comissions que creen oportunes, l'únic que exigeix el Banc d'Espanya és que el client ha de saber-ho i, a més, ser un servei realment prestat per l'entitat. Són massa bon negoci per al banc".

L'exempleat indica que, davantcomissions desproporcionades, els clients han de queixar-se i reclamar. Si no corresponen al servei prestat, el Banc d'Espanya obligarà al banc a tornar els diners. "El problema és que només retiren el servei del client que posa la reclamació, a la resta se lo segueix cobrant", ha afegit Monserrat.

Sense lectura no hi ha firma

Notícies relacionades

Ana Collía, exdirectora general de Consum del Govern Basc, ha indicat les problemàtiques amb què topa la Direcció General de Consum a l'hora d'imposar sancions a les empreses: "Quan es posa una multa, l'import no ho recull Consum, però, en canvi, sí que li correspon tornar-lo del seu pressupost si ha de tornar l'import a l'empresa". Segons Collía aquesta situació fa que "talli les ales" a l'hora d'imposar grans multes.

Malgrat tot, Collía matisa que els consumidors també han tingut part de culpa en aquesta situació, encara que sempre hagin patit una posició de desavantatge. "Actuem d'una forma irresponsable. Quan fem grans contractes ens mostrem molt febles i diem que sí a tot. Si algú no entén el que llegeix, que no ho firmi", ha sentenciat.