GUARDONS AMB HUMOR
L'Ig Nobel de la pau 2012, per a una empresa russa que converteix munició en diamants
Dos científics nord-americans i dos de britànics han coronat l'apartat de física amb una equació que prediu la forma d'una cua

El científic Patrick Warren demostra la seva equació de la cua durant l’entrega dels Ig Nobel, dijous, a la Universitat de Harvard. /
L'auditori Sanders de la Universitat de Harvardva acollir dijous a la nit la 23a edició dels Ig Nobel. Les rialles i l'humor van acompanyar un any més la cerimònia d'entrega d'uns guardons que premien les investigacions més absurdes de l'any, les més extravagants. Entre els premis més celebrats aquest any hi ha el defísicai de la pau.
L'Ig Nobel de física ha recaigut en els nord-americans A. Joseph Keller i Raymond Goldstein, i en els britànics Patrick Warren i Robin Ball, que van calcular l'equilibri de forces que dóna forma i moviment al cabell humà quan està recollit en forma de cua de cavall. L'Ig Nobel de la pau se l'ha emportat l'empresa SKN de Rússia per convertir velles municions russes en diamants.
El suecJohan Pettersson va recollir l'Ig Nobel de química. ¿La seva aportació?: descobrir què feia que es posés verd el cabell de certs habitants de la ciutat d'Anderslöv. Els holandesos Anita Eerland i Rolf Zwaan i l'investigador Tulio Guadalupe (Perú) van guanyar l'Ig Nobel de psicologia per demostrar que el fet d'inclinar-se cap a l'esquerra fa que la torre Eiffel de París sembli més petita.
ESQUITXADES, PESATS I CULS
La filosofia d'aquest premi deixa al descobert estudis que molt pocs s'atrevirien reproduir en un laboratori. Per exemple, investigar la dinàmica del xipolleig d'un líquid per entendre el que passa quan una persona camina mentre porta una tassa de cafè (i per què esquitxa). Una investigació que li ha servit al rusRouslan Kretxetnikov i Hans Mayer, dels EUA, per guanyar l'Ig Nobel en dinàmica de fluids.
Encara que, per més absurd que sembli, més d'una persona estaria encantada de poder tenir un'SpeechJammer'.Aquest artefacte, inventat pels japonesosKazutaka Kurihara i Koji Tsukadai guardonat en el camp de l'acústica, permet interrompre el discurs d'una persona --quan es posa molt pesada-- fent-li sentir les seves pròpies paraules amb un lleuger retard.
No es pot obviar que algunes investigacions també ajuden a entendre, per exemple, l'evolució de l'ésser humà. Sense anar més lluny, el conegut etòleg Frans de Waal i la nord-americana Jennifer Pokorny han aconseguit l'Ig Nobel d'anatomia per demostrar a 'Advanced Science Letters' que els ximpanzés poden identificar-ne altres de la seva espècie només veient les fotografies dels seus culs.
CONTRA LES EXPLOSIONS DE GAS HUMANES
Notícies relacionadesMés pràctic, l'Ig Nobel de medicina va recaure en un estudi publicat a 'World Journal of Gastroenterology', i portat a terme pels francesos Emmanuel Ben-Soussan i Michel Antonietti, en què s'aportaven recomanacions als metges que fan lescolonoscòpiesper minimitzar les probabilitats que els seus pacients pateixin una “explosió de gas” durant el procediment.
Els nord-americans Craig Bennett, Abigail Baird, Michael Miller i George Wolford també han aconseguit guardó, l'Ig Nobel de neurociències. Indagant en els misteris del cervell, han demostrat que els investigadors d'aquest centre nerviós, mitjançant l'ús de complicats instruments i simples estadístiques, poden detectar activitat cerebral significativa en qualsevol lloc, fins i tot en un salmó mort.
- Enquesta eleccions generals Espanya: Sumar i Junts perdrien la meitat dels seus escons després de dos anys de suport a Sánchez
- Successos Mor un turista francès durant el seu comiat de solter a Sils
- El 62% d’espanyols reclamen eleccions, entre ells un 40% de votants del PSOE
- La intrahistòria d’un canvi d’actitud Lamine sedueix Nico Williams
- Reforma de la llei Ultimàtum de Junts a Collboni pel 30% d'habitatge protegit: si no pacten abans d'agost, s'ajorna al 2028
- Bon Preu construirà un centre logístic a Parets del Vallès
- El repte d’atraure talent jove marca l’obertura del SIL
- BCN acull el primer Fòrum per a la Pau i la Seguretat a Europa
- Javier Escribano: "Estem explorant inversions industrials a Catalunya"
- L’FMI obriràla seva primera seu d’Espanya a València