PLA D'ESTALVI d'unA COMPANYIA DE LA GENERALITAT

Ferrocarrils tanca dos serveis i redueix horaris per les retallades

El telefèric d'Olesa i el funicular de Gelida se substituiran per autobusos

El funicular d’Olesa, un dels afectats per la tisorada, ahir.

El funicular d’Olesa, un dels afectats per la tisorada, ahir. / FRANCESC CASALS

1
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA
BARCELONA

Apoc a poc es van coneixent els plans de les diferents companyies de transport públic pel que fa a retallades. Ahir va ser el torn de Ferrocarrils de la Generalitat. El seu president, Enric Ticó, va confirmar que l'operadora tancarà serveis i reduirà horaris de certes línies. Va insistir que es tracta d'una «reestructuració» que obeeix a criteris d'estalvi, que «s'ha fet tota la vida» i que és «conjuntural».

Ticó va evitar utilitzar el termeretalladai va fer servir conceptes com «sostenibilitat» i «reorganització intel·ligent», però després d'això es va atrevir a detallar algunes de les mesures que s'aplicaran «de forma immediata». Ferrocarrils de la Generalitat eliminarà el telefèric que uneix Olesa de Montserrat i Esparreguera (Baix Llobregat), que té molt pocs viatgers.

OCUPACIÓ ESCASSA / La mateixa raó, la poca afluència de clients, és la que ha fet que l'empresa suprimís el funicular de Gelida (Alt Penedès). El president de Ferrocarrils va revelar que se li pensa donar una finalitat turística, és a dir, utilitzar-lo només els caps de setmana i posar cotxes i personal vestits d'època per atraure un altre tipus de públic. Però els veïns de Gelida, igual que els usuaris del telefèric d'Olesa, hauran de fer servir un autobús per desplaçar-se per aquest recorregut.

Notícies relacionades

Enric Ticó va assegurar que s'ha detectat que en els moments en què el funicular de Gelida està espatllat i se substitueix per busos, aquests tenen més passatgers. Això s'explicaria perquè aquest transport alternatiu té mitja dotzena de parades repartides pel municipi, cosa que no té el ferrocarril. A més, arreglar el funicular suposaria una despesa de 12 milions d'euros que ara no estan disponibles.

SERVEI NOCTURN / Un altre capítol en què l'empresa de la Generalitat aplicarà retallades serà en les hores vall de la línia Llobregat-Anoia. Es dóna el cas que en alguns trajectes l'ocupació és del 18%, amb la qual cosa la companyia creu que són prescindibles. Tot això representarà un estalvi per al 2012 de 4,5 milions d'euros, tot i que aquesta eufemísticament denominada «reestructuració» no està tancada. Ferrocarrils també vol replantejar el servei nocturn en les línies urbanes, com passa amb el metro, però aquesta és una decisió que s'ha de consensuar en el si de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).