EFECTES AL MERCAT MAJORISTA DE LA CRISI SANITÀRIA A EUROPA
El preu de fruites i hortalisses cau a prop d'un 20%, i les vendes, un 25%
La cirera, la més castigada per la baixada del consum, es paga el 65% menys
Els pagesos diuen que Itàlia i Turquia han aprofitat per robar-los mercat
Lacampanya de cirera d'aquest any, que va començar ambpreussimilars als del2010, està definitivamentperduda a Catalunya. En dues setmanes, la sevacotitzacióha caigut el65% aMercabarna. El cataclisme que han patit les cireres és, amb diferència, el cas més extrem. De mitjana, elspreushan baixat entre un 15% i un 20%, segons el producte, precisaAntoni Marrugat, gerent de l'associació gremial.
L'Associació Gremial d'Empresaris Majoristes de Fruites i Verduresdel mercat barceloní estima que lesvendesdel sectorhan baixatglobalmentun 25% des que va començar la crisi. "Els que treballen amb distribuïdors francesos i italians han arribat a perdre fins a un 50%", afegeixJoan Boixadós, vicepresident de l'entitat. "Les fruites de temporada, cireres, síndries, albercocs, s'han ressentit, sí, però la pitjor part se l'han emportat verdures com l'enciam, el tomàquet, el pebrot i, per descomptat, el cogombre", indicaBoixadós.
I encara una altra preocupació: en lloc de les produccions catalanes de fruita dolça, elsintermediaris europeustambé han apostat aquests dies per comprar a països comTurquiaoItàlia, elsprincipals competidorsd'Espanya a Europa. "La setmana que ve comença la campanya del préssec i la nectarina aLleida. Això signifiquen milers i milers de quilos de fruita que es destina en bona part a l'exportació. Si segueixen així les coses, no sé què passarà", adverteixJosep Maria Coll, d'Unió de Pagesos.
Notícies relacionadesAmb tot, per a laFederació Espanyola de Productors Exportadors de Fruites i Hortalisses (Fepex), la decisió adoptada ahir perAlemanyad'aixecar l'alertarepresenta tot un alleujament per al sector. Ara la prioritat està a "normalitzar el mercat i recuperar la demanda", destacaJosé María Pozancos, el seu director general.
>> Més informació a l¿e-PeriódicoMés informació a l¿e-Periódico
- Tribunals Una jutge d’Andorra reactiva la causa contra Rajoy per l’operació Catalunya
- Conflicte laboral La bandera groga oneja en l’inici de la vaga dels socorristes
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Tribunals Multa milionària a Espanya per incomplir la normativa europea de conciliació familiar i laboral
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada
- Plans per a un agost cultural pletòric
- La pretemporada blaugrana Flick manté afinat el Barça
- Dictamen històric Uribe, condemnat a 12 anys de presó domiciliària
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia