Entrevista a Joan Aregio, Director del Servei Català de Trànsit
«Eliminarem els radars que només serveixin per recaptar»

El director de Trànsit, Joan Aregio, amb la Gran Via de fons, ahir. /
Dilluns el van acomiadar amb elogis a l'Ajuntament de Tarragona, on ha estat 16 anys. Divendres és probable que li passi el mateix a la Diputació. És gat vell en l'aparador públic, però Joan Aregio se sorprèn que, amb només un mes al càrrec, la gent el saludi pel carrer com si el conegués de tota la vida. Ha estat arribar i afrontar la desaparició dels controvertits 80.
-¿Com ha anat aquest primer mes?
-La valoració és positiva encara que des de fora sembla que només hem tractat els 80 quilòmetres per hora i no és així. Estic satisfet malgrat que hem hagut de treballar amb el focus immens dels mitjans de comunicació. Hem gestionat canvis en molts quilòmetres, radars, senyals, pòrtics. Ens hem posat d'acord amb diverses administracions. Tenint en compte totes aquestes coses, completar-ho en tan sols tres setmanes i amb les poques incidències que hi ha hagut, ens hem de sentir raonablement satisfets.
-¿Incidències com la de la contaminació?
-No, per a mi això no va ser una incidència, va ser una circumstància i crec que es va prendre la decisió que s'havia de prendre. Em refereixo a incidències com el canvi d'un senyal de la B-23. Em sento raonablement satisfet. Tot es pot fer millor en aquesta vida però estic content.
-El pressupost serà determinant en la presa de decisions.
-Anirem ampliant la velocitat variable en aquelles vies on encara no existeix en funció de la disponibilitat econòmica de la Generalitat, sí.
-¿Per on començaran?
-Això dependrà dels diners amb què comptem. El que sí que hem fet ha sigut readaptar els projectes de l'antic Govern…
-¿Vol dir reduir els costos?
-Sí, hem reduït el cost d'aquestes instal·lacions fins als 3,5 milions d'euros aproximadament.
-Han replantejat la velocitat als accessos a Barcelona i el consellerFelip Puig també ha anunciat que vol revisar la ubicació d'alguns radars.
-Alguns han perdut el seu motiu originari i cal replantejar-ne la ubicació. Els estem analitzant.
-¿Trauran radars? ¿En posaran de nous en altres llocs?
-Pretenem ser molt estrictes en el compliment dels límits de velocitat que hem posat. Ningú ha d'entendre que això significa relaxació en el control de la velocitat. En absolut. La llei s'ha de complir. Si hi ha algun radar que no compleix aquesta funció no tindrem cap mania i el traurem, i si n'hi ha un altre que pot complir millor la seva funció en un altre lloc el canviarem. I si fa falta afegir-ne algun tampoc passarà res, no tenim cap apriorisme. Però el radar que no compleixi estrictament la seva funció de control de la velocitat serà traslladat a un altre lloc. No n'hi ha d'haver cap que es justifiqui només per la recaptació.
-¿Els radars de tram com el de Viella són una alternativa?
-Sí, en alguns casos fins i tot poden ser més útils que els fixos. I si tenim dos sistemes, millor. Des que va entrar en funcionament el túnel de Viella, deixant de banda els mesos de prova, s'han multat uns 400 conductors.
-I hi ha hagut un descens de la velocitat al túnel.
-Sí, aquesta era la idea i s'ha aconseguit.
-Han anunciat que el seu objectiu és reduir el nombre d'accidents un 20% en quatre anys. ¿No és ja molt complicat fer baixar el nombre de morts a la carretera?
-Serà difícil, però els objectius han de ser ambiciosos. Com més s'abaixa -i des del 2000 s'ha reduït un 60%- més complicat és. Però és un objectiu que a més a més també ens ve marcat per la UE. Ho hem d'intentar.
-¿On s'aplicaran més?
-En el pla 2011-2013 es fa una especial incidència en vehicles de dues rodes, atropellaments, interseccions, conducció professional…
-En la trobada de la DGT a Còrdova es van tractar certs temes com la conducció acompanyada. ¿Què li sembla?
-Crec que Trànsit hauria de parlar primer amb Catalunya i amb el País Basc abans de fer anuncis d'aquesta mena. Haurien de comentar-ho amb nosaltres abans que ho hàgim de llegir a la premsa.
Notícies relacionades-¿I pel que fa a les zones 30?
-Mentre l'última paraula la tinguin els ajuntaments, perfecte.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Avenç científic La recerca d’un tractament per a una nena amb un càncer agressiu obre una bretxa d’esperança davant una malaltia minoritària
- Infraestructures La Zona Franca invertirà 40 milions en la seu de Salut Pública de BCN
- Transports El Govern facilita la venda de Talgo a Sidenor amb l’entrada de la SEPI
- Junta general Inditex obrirà botigues a l’Iraq i inverteix en l’‘start-up’ Theker Robotics
- Tempesta judicial i política L’UCO busca diners de la trama Cerdán en feixos de bitllets amagats