ENQUESTA SOBRE L'ÚS DEL TEMPS
Els homes es dediquen més hores a ells mateixos que les dones
La població masculina destina a les tasques de la casa 45 minuts més que el 2003
Els espanyols prefereixen navegar per internet abans de fer activitats amb els amics

Un noi juga a un videojoc. /
Els homes disposen de més temps per a ells mateixos que les dones i al cap del dia es dediquen més a l'oci, a la vida social, a cultivar les seves aficions o navegar per internet que elles, encara que des del 2003 han incrementat en 45 minuts el temps que destinen a les feines de casa, segons l'avançament de resultats de l'Enquesta d'Ús del Temps de l'Institut Nacional d'Estadística difós avui.
L'estudi destaca que si bé els homes treballen de mitjana una hora més que les dones en feines remunerades --mitja hora menys que fa set anys--, el 92,2% de les dones realitzen tasques domèstiques i s'ocupen de cuidar nens, malalts i dependents durant gairebé quatre hores i mitja cada dia. Aquest percentatge no arriba al 75% en el cas dels homes, que destinen de mitjana dues hores i mitja a aquestes tasques, excepte en el cas dels aturats, que destinen de mitjana quatre hores diàries a casa seva.
Una hora menys
Com a resultat, "les dones disposen de gairebé una hora menys de temps lliure que els homes" al cap del dia, diferència que es reparteix en totes les activitats d'oci, perquè les espanyoles fan vida social i es diverteixen quatre minuts menys que els homes, practiquen 16 minuts menys d'esport, tenen 21 minuts menys per cultivar les seves aficions o navegar per la xarxa i es dediquen als mitjans de comunicació fins a 12 minuts menys.
Amb tot, el temps dedicat a la feina o els estudis per part de les dones s'ha mantingut estable en els últims set anys i ara destinen mitja hora menys a les feines domèstiques i disposen de gairebé un quart d'hora més d'oci.
Més temps davant l'ordinador
En termes generals, l'enquesta revela que en els últims set anys s'ha produït "un transvasament important" de les activitats de vida social i diversió cap a la informàtica, com les xarxes socials, en detriment d'activitats de vida social i diversió. Així, els ciutadans dediquen de mitjana una hora i 52 minuts a la xarxa cada dia davant l'hora i 42 minuts que hi destinaven l'any 2003, i utilitzen un quart d'hora menys per a l'oci amb amics.
A més, en aquests set anys ha perdut "una mica de pes" (13 minuts menys al dia) el temps dedicat a la feina remunerada i el que els ciutadans utilitzen per estudiar (set minuts menys), mentre que s'ha incrementat en 18 minuts al dia el temps destinat als mitjans de comunicació i en 14 minuts el que es gasta en aficions i informàtica.
"L'increment utilitzat en aquestes activitats individuals d'oci, amb una atenció més gran a la cura personal (10 minuts més) es tradueix en una disminució de les activitats de socialització, com estar amb els amics, celebracions o espectacles, que redueixen la seva pràctica diària en 21 minuts", assenyala l'enquesta de l'INE.
Els joves, més internautes
Notícies relacionadesAquest canvi en les activitats s'accentua en la població de menys de 25 anys, que ara dediquen el doble de temps a l'apartat de "aficions i informàtica" que fa set anys, amb una hora i 18 minuts cada dia. Aquest col·lectiu es caracteritza, segons l'INE, per les tres hores i 50 minuts que dediquen a l'estudi i "el poc temps" que destinen a tasques domèstiques, amb una hora diària.
Al contrari, les persones de 25 a 64 anys es caracteritzen pel temps dedicat a la feina remunerada i a les tasques domèstiques (al voltant de set hores en el seu conjunt). A mesura que augmenta l'edat s'observa que el temps de treball remunerat és més curt, de maneraw que poden dedicar més temps als mitjans de comunicació. Respecte a les persones de 65 anys i més, són les que disposen de més temps lliure, gairebé set hores diàries, de les quals més de quatre les dediquen a mitjans de comunicació.
- Tecnologia «Guanyava 150 K a l’any, ara sobrevisc venent a eBay»: l’enginyer que va perdre la feina per la IA
- Mossos identifica el santvicenti desaparegut com el jove mort atropellat a Viladecavalls fa deu dies
- Baralla a cops de destral i pales a Lloret de Mar
- La factura de l’energia nuclear
- Canvis en l’ordenança de civisme Barcelona deixarà de multar les prostitutes i castigarà més els clients i publicitar sexe de pagament