Els instruments
Els articles de broma clàssics es perpetuen a les prestatgeries
Les normatives i l'èxit dels productes de sempre anul·len les novetats del riure
Les botiges del sector troben sortida en un ventall més ampli de festes

El Ricard i l’Abril miren articles de broma al Party Fiesta del centre comercial Barcelona Glòries. /
Els fulminants de cigarrets, les bombes fètides, la tinta màgica, la flor del pallasso que llança un raig d’aigua quan un innocent s’aventura a olorar-la… són les bromes de sempre que segueixen triomfant avui. Miquel Sanromà Fuguet les va anar incorporant a poc a poc fa més de 60 anys a la seva botiga. «Cada vegada costa més renovar material. Hi ha dificultats per produir nous articles que compleixin totes les normatives», reconeix Miquel Sanromà fill, ara al capdavant de Sanromà, empresa fabricant a l’engròs d’articles de broma des del 1942, any en què el seu pare va començar a maquinar rialles en uns temps que tenien ben poc de feliços.
SENSE NOVETATS / «Les bombes fètides i el fulminant de cigarrets és el primer que busca la gent», afirma Rosa Calvo, responsable de l’establiment Party Fiesta del centre Barcelona Glòries, que afegeix: «Antigament hi havia més varietat. Ara es tendeix a l’element clàssic». És a dir, del caramel picant al salat i poc més. Jordi Lluís Vila, director de la mítica botiga La Bolsera, coincideix en la mateixa opinió: «Les coses més simples són les que més triomfen». «No s’ha renovat el material, però es ven igual», afirma Montserrat Arnau, responsable de Mágicus. Arnau recorda que «quan era petita es feien innocentades pel carrer, cosa que ara ja no es fa tant».
La seguretat és primordial i les entitats de consumidors adverteixen del perill d’un ampli ventall d’articles (no només de broma) i de la venda on line incontrolada. Les justificades i estrictes normatives i l’èxit perpetu d’algunes fórmules de la riallada en els més petits, el principal públic, han congelat l’oferta. «Com més sofisticats [són els articles], més complicats d’homologar», assegura Vila. Uns intents d’homologació residuals pensats per a majors de 14 anys. Sanromà recorda el fluid glacial que en contacte amb el cul passava d’un fred gèlid a una calor abrasiva. Va ser vetat.
Notícies relacionadesRIALLES SENSE DATA / La broma el Dia dels Sants Inocentes ha perdut força, però el sector ja no aglutina totes les seves rialles en un dia. «No ens concentrem en el dia dels innocents. Ens concentrem sobretot en Cap d’Any», diu Vila. «Hem anat ampliant l’estoc d’acord a la popularització de noves tradicions. Halloween és una festa que ens ajuda a mantenir la facturació. Abans amb Halloween teníem quatre tonteries, i ara, tot un catàleg», assegura Sanromà, que també parla dels comiats de solter, les festes majors, les celebracions d’empresa i l’amic invisible per mantenir la demanda, si bé el 40% del negoci el realitzen durant aquestes dates, «quan la broma s’accentua». «Hem de duplicar comandes aquests dies», diu Calvo.
L’empresa Sanromà, que pateix i es beneficia de les exportacions, obté el 22% de la seva facturació anual amb comandes de l’estranger. Pel que fa als clients espanyols, Sanromà opina que «a Madrid hi ha més cultura de la broma i s’hi ven més, però en canvi tenen menys cultura del carnaval».
- Nova jubilació anticipada: quins treballadors podran retirar-se abans i quan entren en vigor els canvis
- Mobilització d'emergències Tallada la Ronda Litoral de Barcelona per un home pujat nu a un senyal
- ACCELERANT PER AL GAMPER El Barça presumeix del nou Camp Nou, "la vuitena meravella del món"
- Cita al fòrum Collboni elogia el Cruïlla com "el festival més amable" en el 15è aniversari
- EL DESIG DE L’ESTRELLA Renovació sense foto: faltava l’àvia Fátima
- fórmula 1 L’alonsomania desborda Barcelona
- Mobilitat sostenible Una quinzena de grans ciutats encara no multen els vehicles vetats
- Un registre ‘online’ permetrà a les ciutats multar a les ZBE
- CONTEXT Ja no hi ha excuses
- Prèvia de la cita a Barcelona Govern i autonomies topen abans de la Conferència de Presidents