EL CAMPIÓ QUE MAI ES DÓNA PER VENÇUT

Un metge belga idea un coixí perquè Isidre Esteve pugui córrer el Dakar sense que se li llaguin els glutis

«Vaig trigar quatre mesos a curar-me les ferides», explica el pilot

3
Es llegeix en minuts
EMILIO PÉREZ DE ROZAS
BARCELONA

Isidre Esteve era un dels millors pilots de motos de tot terreny. El 24 de març de 2007, a Almeria, va patir un accident que el va deixar paralític de cintura cap avall. Va sobreviure com només sobreviuen els que s’ho proposen i va lluitar per no només tornar a córrer en cotxe (va ser l’únic paraplègic que va acabar el Dakar), sinó també per mantenir-se en forma.«Per si algun dia la ciència em posa a l’abast de la mà algun invent que millori la meva complicada situació», comenta.

En la seva carrera, en la seva lluita, Esteve no ha estat ni un únic dia sol. Sempre ha tingut al seu costat la seva noia, Lidia Guerrero, que a més és la seva fisioterapeuta. Que Esteve vagi en cadira de rodes no significa que les seves cames, el seu cul, els seus glutis, estiguin morts. Per això ara, quan el doctor belga Pierre Rigaux és a punt de construir-li un culot i un coixí especials perquè no pateixi quan pilota el seu immens i poderós tot terreny Ssangyong pel desert, per la praderia, pel Dakar, és quan les seves sacrificades i intenses hores al gimnàs agafen valor i pot ser que donin els seus fruits.

Hi ha llagues, no hi ha dolor

«Quan és al cotxe, el pes del cos fa que els seus glutis estiguin comprimits, la sang no circula, no flueix, el múscul no es mou i es produeixen les llagues, les ferides, i encara que lògicament no sent dolor, corre perill de patir necrosi», afirma el doctor Rigaux, que és expert en ultrasons terapèutics i en fisiologia neuromuscular.

Esteve va trigar quatre mesos a curar-se de les llagues que es va fer en l’últim Dakar argentí.«Vaig estar 15 hores diàries assegut al cotxe durant 15 dies. Els meus músculs no van treballar i em vaig llagar tot el cul, tot», explica el pilot català. No hi ha possibilitat que el cervell enviï cap ordre al nervi i activi els músculs, així que l’única manera és intervenir directament la cama i provocar aquesta ordre. L’invent del doctor Rigaux consisteix a analitzar els punts dels glutis i bessons d’Esteve, que encara estan en forma, que encara són vius, que permetran rebre l’estímul extern que farà que la sang no deixi de fluir, mantenint certa activitat a les cuixes i evitant així l’aparició de llagues.«Hem de provar-ho tot. No puc tornar a córrer en aquestes condicions. O això funciona, o només podré participar en carreres d’un o dos dies», indica Esteve.

El culot i el coixí, amb un disseny que permetrà fer variar la pressió en diferents punts del seient, i que farà que la sang flueixi pels llocs de menys pressió, estimularan els músculs gràcies als elèctrodes connectats a una bateria que formarà part del tauler de control del cotxe.«Es tracta de recrear externament les contraccions musculars per mantenir cert reg sanguini que, sense aquesta ajuda, no existiria», assenyala el metge de Lieja (Bèlgica), de 53 anys.

Notícies relacionades

Mantenir-se en forma

«Si no haguéssim seguit treballant de manera intensa al gimnàs», explica Lidia,«si no haguéssim mantinguda viva la il·lusió, aquests avanços ens haurien enganxat fora de forma i l’Isidre no estaria preparat per rebre’ls, per intentar guanyar, encara que només sigui un passet, en qualitat de vida». El doctor Rigaux, que encara no llança les campanes al vol, assegura que Esteve és«el millor pacient del món». Potser perquè el pilot no s’ha considerat mai un malalt. Potser.