TECNOLOGIA

Estudiants de la UPC dissenyen i construeixen un petit bòlid

El vehicle té un motor de 600 centímetres cúbics i arriba als 140 km/h

La construcció forma part d'una carrera universitària internacional

2
Es llegeix en minuts
ANTONIO MADRIDEJOS
MONTMELÓ

Un petit monoplaça de 2,74 metres i 250 quilos va confirmar ahir al Circuit de Catalunya, a Montmeló (Vallès Oriental), les habilitats tècniques, mecàniques, artístiques i fins i tot comercials dels seus creadors: 13 brillants estudiants d'entre 21 i 24 anys. Efectivament, el vehicle no ha sortit de cap fàbrica automobilística, sinó de les aules de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), però ahir va córrer d'allò més (arriba a una velocitat punta de 140 quilòmetres per hora) i, per descomptat, ni es va desmuntar per peces, ni va agafar malament els revolts ni va perdre oli.

El cotxe, batejat com a Cat01 encara que popularment l'anomenen Ronaldo, forma part d'un projecte docent que té com a objectiu acostar l'enginyeria acadèmica al món industrial. "Ho han hagut de fer tot ells --explica un dels tutors, la professora María Antonia de los Santos--, des de dissenyar el xassís fins a buscar patrocinadors". Els creadors, 12 homes i una dona, estudien quart i cinquè a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB).

"L'activitat té tant d'èxit --afegeix el professor Emilio Hernández-- que ja hi ha una assignatura específica que es diu Formula Student" (de fet, els membres de l'equip es van haver de seleccionar en funció dels seus currículums). El nom de Formula Student obeeix al fet que el vehicle s'ha construït per participar en una competició de caràcter universitari que porta aquest nom i en què s'inscriuen un centenar de centres docents i uns 2.000 estudiants. El Cat01 ja ha disputat dues proves, a Silverstone (Regne Unit) i Hockenheim (Alemanya), encara que ha quedat lluny dels llocs capdavanters.

Els estudiants han dissenyat i muntat tot el vehicle excepte els pneumàtics i el motor, que va sortir d'un desballestament i pertany a una motocicleta de 600 centímetres cúbics. En essència, han estat empreses especialitzades les que han construït o cedit les peces a partir d'un disseny estudiantil. Cada alumne s'ha encarregat d'una part del bòlid. D'aquesta manera, Santiago Claramunt ha coordinat els frens; Otger Martínez i Marc Fernández, la suspensió i la direcció; Joan Sebastià Navarro, la carrosseria; Edgar Font, l'apartat comercial; Marga Serra, l'ergonomia... No obstant, on hi ha hagut més disputes ha estat en la conducció. Tots volien pilotar. Així que ahir, en el matí gèlid de Montmeló, van pujar al volant tres d'ells de forma successiva.

BUSCAR PATROCINI

Notícies relacionades

Els nois, a més a més, també han hagut d'espavilar-se per trobar patrocinadors que aportessin els 60.000 euros necessaris per al cotxe. Com apunta Hernández, una inversió superior els hauria permès quedar millor en les carreres: "El pes és essencial, però no hi havia pressupost per a fibra de carboni i el van haver de fer de fibra de vidre, que pesa més". El repte ara el tenen els estudiants del curs inferior, que ja no partiran de zero i podran aspirar a més, assenyala el professor.

Un dels integrants de l'equip estudiantil, Marc Fernández, comenta que el vehicle, a més a més de posar en pràctica coneixements teòrics, els ha permès entrar en contacte amb empreses de l'automoció. "Tres dels 13 alumnes ja estan treballant en el sector", explica orgullós Emilio Hernández.