UNA OBLIGACIÓ TAN ANTIGA COM EL 600

Trànsit encara multa per l'obsoleta exigència de portar llums de recanvi

La majoria de cotxes actuals són tan complexos que s'ha d'anar al taller per canviar una bombeta

La DGT estudia com modificar aquesta imposició, que comporta una sanció de més de 90 euros

Bombetes.

Bombetes.

4
Es llegeix en minuts
SARA GONZÁLEZ / BARCELONA
MAYKA NAVARRO / MADRID

Si té un cotxe fabricat els últims vuit anys i és capaç de canviar-li els llums sense l'ajuda d'un mecànic professional, felicitats. Vostè és un au- tèntic manetes. Avui en dia el procediment ja no és tan simple com descargolar la bombeta fosa i posar la nova. Els mateixos llibres d'instruccions dels automòbils recomanen portar-los al taller per efectuar-hi el canvi de llums. La Guàrdia Civil, però, encara segueix multant per no portar un joc de bombetes de recanvi, tal com estableix l'annex 12 del reglament general de vehicles, una norma que es va establir en l'època del senzill 600. Actualment, aquesta exigència ha quedat obsoleta si es té en compte que, encara que es portin els recanvis, els usuaris no tenen els coneixements professionals suficients per instal.lar els llums i han d'anar gairebé obligatòriament al mecànic.

Al contrari del que pensen alguns automobilistes, Trànsit no multa per circular amb una bombeta fosa. Si el conductor demostra que porta el joc de recanvi, l'únic que fan els agents és recordar al conductor que l'ha de canviar. Però ¿de què serveix portar aquests recanvis al cotxe si després no se sap substituir un llum per l'altre?

Aquest desfasament s'accentua si es té en compte que molts nous models de cotxes incorporen llums de LED o de xenó, que pràcticament duren tota la vida útil del mateix vehicle. Fonts de la DGT asseguren que canviar la norma que exigeix portar un joc de bombetes de recanvi està en fase d'estudi. Modificar-la depèn d'una simple ordre ministerial. Mentrestant, vulnerar la norma pot comportar una multa de 92,86 euros, que poden quedar reduïts a 65 si es paga al moment.

Desmuntar la bateria, el para-xocs o fins i tot part de la tapisseria per substituir una maleïda bombeta s'està convertint en el pa de cada dia dels mecànics, un trencaclosques de massa nivell per a un simple conductor. A més, en el cas dels llums de xenó, només els pot manipular personal especialitzat, ja que són làmpares de descàrrega de gas que reben tensions elèctriques de fins a 30.000 volts.

TENDÈNCIA

Segons el cotxe, es pot arribar a trigar fins a una hora i mitja a canviar una bombeta. El principal problema està en la falta d'espai per fer el canvi. Des del 2000, ha crescut la tendència de fer cotxes amb un disseny innovador que ofereixin poca resistència a l'aire perquè consumeixin menys, segons explica Pere Payà, mecànic d'Audi, Skoda i Volkswagen. Com més compacte és el vehicle, més difícil és realitzar el canvi de llums perquè la bateria està més endavant i redueix l'espai de maniobra. A més, destaca l'expert, en els cotxes amb motor de gasolina l'operació és més fàcil perquè la bateria està situada més lluny dels llums.

Per tenir algunes idees de l'odissea que pot arribar a ser un canvi de llums, Alberto, un mecànic gran coneixedor de la marca Renault, explica que al Modus és necessari desmuntar el para-xocs per poder extreure els llums. Encara més difícil resulta al Megane II, pel fet que s'ha d'accedir a les bombetes pel pas de roda. En aquest cas, el mecànic que fa el canvi s'ha de situar a sota del cotxe i ha de canviar els llums gairebé sense veure res i amb tan sols dos dits, ja que no hi ha espai per introduir-hi tota la mà per poder enroscar-la.

"Si no tens nocions de mecànica, és impossible canviar els llums de segons quin model de cotxe", afirma Carlos Rivero, comercial de vehicles Nissan i exmecànic d'aquesta marca. Al Nissan Murano, per exemple, és impossible accedir als llums de posició o d'intermitència, tret que es tracti d'un professional, perquè estan dins del motor i és necessari desmuntar la part davantera del cotxe. Al Pathfinder és necessari retirar el filtre d'aire i la bateria per accedir a les bombetes de davant i desmuntar part de la tapisseria de plàstic rígid per a les de darrere. El mateix passa en el model Qashqai, en què per reposar el llum davanter del costat esquerre s'ha de desmuntar, a més a més, part del dipòsit del netejaparabrises i del radiador.

Payà desmenteix que als cotxes de gamma alta el canvi de llums sigui més complicat. "Els utilitaris petits són els més complicats per regla general", comenta el mecànic, que afegeix que Audi en concret procura cada vegada més facilitar l'extracció del far per canviar les bombetes. Així i tot, en el model antic de l'Audi A4, s'ha de retirar el para- xocs per extreure el far i, en el cas de l'A2, és necessari desmuntar literalment tot el capó.

Notícies relacionades

EINES ESPECIALS Per fer encara més difícil el puzle, Rivero explica que els fabricants no faciliten totes les eines necessàries perquè algú amb una mica de traça es pugui canviar ell mateix les llums sense haver d'acudir al mecànic. "Actualment, els cotxes tenen components electrònics que requereixen més eines especials", diu.

Els cinc minuts que es trigava a canviar la bombeta d'un 600 s'han convertit en almenys 20 per als cotxes d'avui, o fins i tot en més d'una hora per a molts models. D'aquí vénen els més de 30 euros que fan pagar en molts tallers pel simple fet de canviar un petit llum que acostuma a tenir un cost del voltant de 15 euros.