UN TIPUS D'AERONAU SOTA SOSPITA

Spanair volia retirar el model estavellat

Els obsolets MD-82 han provocat 500 morts en nou anys

Les autoritats dels EUA van ordenar dues revisions per defectes tècnics

1
Es llegeix en minuts
JUAN CARLOS ROSADO
MADRID

L'avió sinistrat ahir estava abocat a una ràpida jubilació dins del pla que tenia Spanair per eliminar de la seva flota els MD- 80, una sèrie d'avions de la McDonnell Douglas que ja s'ha quedat obsoleta. Sobre aquesta família d'aparells fabricats els anys 80, i a què pertanyia l'MD-82 de Spanair, pesa la densa sospita que suposen dues ordres de revisió en l'últim any per possibles defectes tècnics i 500 morts en els sis accidents greus soferts en els últims nou anys pels MD-82.

Els MD-80 es van deixar de fabricar el desembre del 1999, però des d'aleshores centenars d'aquests aparells segueixen solcant els cels. Es tracta d'avions de segona i tercera mà que es revenen entre les companyies fins que es jubilen finalment. L'MD-82 que es va estavellar ahir tenia 15 anys d'antiguitat i havia estat adquirit per Spanair fa nou anys a la companyia Korean Air. Com els altres 35 exemplars de la família MD-80 que posseeix Spanair, tenia marcada una data de caducitat, tot i que sense fixar encara.

REVISAT AL GENER

El director comercial de la companyia, Sergio Allart, no va poder precisar si l'aparell accidentat ahir era un dels que s'havien de retirar d'aquí a poc temps. De totes maneres, va passar la revisió anual el 24 de gener d'aquest any sense que des d'aleshores s'hagués registrat "cap incidència".

Els MD-80, fabricats per la firma nord-americana McDonnell Douglas abans que fos absorbida el 1997 per Boeing, són una espècie en vies d'extinció. Els seus models estan sent retirats de mica en mica del mercat, però es resisteixen a desaparèixer per l'ànsia de les companyies per amortitzar-los.

Notícies relacionades

Les autoritats aèries dels Estats Units van ordenar dues revisions (a l'abril i al juny passats) per possibles defectes al tren d'aterratge i el fusellatge de les ales. La sèrie completa dels MD-80 ha protagonitzat fins ara 56 incidents des de la seva creació. D'aquests, 12 de mortals amb un miler de víctimes. No obstant, algunes entitats del sector aeronàutic van defensar les qualitats d'aquests apa-

rells. El vicepresident de l'Associació de Línies Aèries, Juan Luis Burgués, va sortir en defensa de l'avió i va precisar que si s'està retirant és perquè "gasta molt", però no perquè tingui problemes.