CIÈNCIA

Un catalitzador per a cotxes transforma etanol en hidrogen

El sistema és obra d'investigadors de la UPC i el CSIC a Barcelona

1
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO
BARCELONA

Un sistema que pot obrir la via a la fabricació de cotxes impulsats per hidrogen sense problemes de transport ni de subministrament. Així ha estat definit un nou catalitzador que transforma l'etanol en hidrogen i que ha estat ideat per un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), a Barcelona.

Des de fa anys, la indústria automobilística investiga per aconseguir que es pugui utilitzar l'hidrogen com a combustible en comptes de la gasolina. Tant és així que actualment existeixen més d'un centenar de prototips d'automòbils d'hidrogen, així com estacions que el dispensen: les hidrogeneres.

NANOPARTÍCULES DE COBALT

No obstant, aquest projecte de la UPC i el CSIC suposa un important pas endavant ja que el seu catalitzador aconsegueix una cosa perseguida en nombroses investigacions i mai aconseguida fins ara: que l'hidrogen es creï a l'interior del cotxe.

El catalitzador dissenyat per l'equip encapçalat pels professors Jordi Llorca, de la UPC, i Elies Molins, del CSIC, és una peça de ceràmica amb l'interior acanalat i recoberta amb aerogel, un material molt porós que conté nanopartícules de cobalt que transformen l'etanol en hidrogen. La temperatura de funcionament del catalitzador és de 310 graus, circumstància que permet que una mescla d'etanol i aigua, en forma de gas, passi pels seus canals interiors i surti en forma d'hidrogen i diòxid de carboni. En el procés, per cada molècula d'etanol i tres d'aigua se n'obtenen sis d'hidrogen i dos de CO2.

Notícies relacionades

Els dos directors de la investigació sostenen que el dispositiu té "un gran potencial per al desenvolupament de piles de combustible d'hidrogen". L'energia de cada molècula d'etanol correspon a cinc molècules d'hidrogen. No obstant, amb el catalitzador presentat ahir "s'obtenen sis molècules d'hidrogen, ja que en la reacció s'absorbeix calor i el residual de la pila de combustible s'aprofita i augmenta encara més el rendiment del sistema".

Llorca assegura que el "gran avantatge" del catalitzador, el que el fa "més viable" que altres ja existents, "és que no necessita cap tractament previ ni tampoc ser preservat del contacte amb l'aire o la humitat". També la temperatura a la qual ha de ser sotmès per desenvolupar el procés és molt més baixa que la d'altres catalitzadors i la producció d'hidrogen s'aconsegueix en dos minuts.