L'última polèmica

OHL va avisar Foment que l'AVE s'endarreriria al 30 d'abril del 2008

La constructora va enviar una carta alertant la ministra després de l'enfonsament a Ferrocarrils

Tot i l'entrada d'altres empreses és improbable que els treballs finalitzin abans de les eleccions

2
Es llegeix en minuts
MANUEL VILASERÓ MADRID / CRISTINA BUESA / BARCELONA

Ni el 21 de desembre, ni tan sols abans de les eleccions. Les obres de l'AVE a Barcelona no s'acabarien fins al 30 d'abril del 2008. Aquesta terrible notícia va arribar al despatx de la ministra de Foment després de l'enfonsament del túnel de Ferrocarrils de la Generalitat el 20 d'octubre passat, i ho va fer en forma de carta de la direcció d'obra d'OHL en què comunicava el termini que creia prudent per finalitzar els treballs després dels últims contratemps.

Decidida a no quedar-se amb els braços plegats, Magdalena Álvarez va activar una campanya de declaracions contra la constructora de Villar Mir amb l'objectiu final d'acabar substituint-la per una altra empresa que li garantís un termini més curt i va ordenar accelerar les obres delpla B, l'estació provisional del Prat. Però cap de les dues estratègies ha estat coronada per l'èxit. El Prat ja està descartat i és més que dubtós que les obres puguin finalitzar --sense sobresalts-- abans dels comicis generals.

La ministra va intentar primer que Villar Mir s'avingués a una rescissió amistosa però l'empresari va argumentar que estava perfectament capacitat per continuar els treballs. Álvarez va ordenar rescindir per complet el contracte fins al punt que Adif va arribar a sol.licitar divendres passat al matí a OHL que comencés el segellament dels seus treballs, un signe inequívoc que serien substituïts per una altra empresa. Però la principal candidata, Sacyr, va advertir que només la materialització del relleu representaria molt temps, cosa que demoraria les obres també més enllà de les generals.

DESTITUCIÓ A L'EMPRESA

Així es va arribar divendres a la tarda al tripijoc que els aspectes més complexos els executessin dues empreses especialitzades, Cavosa i la UTE Rodio-

Terratest (filials de Sacyr i Acciona), mentre Villar Mir es comprometia a controlar de prop els treballs de la seva empresa per garantir la seguretat, com s'ha dit en públic, i l'execució en un termini més breu que el 30 d'abril comunicat pel seu director d'obra. Aquest ja ha estat destituït --tot i que encara segueix a l'Hospitalet per passar el relleu-- i ara coordina els treballs el director general d'Obra Civil de la companyia, Joaquín Jiménez, envoltat de la seva plana major.

Però ningú està en condicions de garantir ara com ara cap termini d'execució. Les obres estan parades i només es treballa en la represa del servei de Rodalies. A més de campanyes de georadar i injeccions de ciment per evitar nous esvorancs, també s'ha realitzat un "estintolament de vies". Aquesta operació consisteix a reforçar l'estructura dels rails en un tram de 150 metres, aproximadament a l'altura de la cruïlla amb el túnel danyat dels Ferrocarrils.

MESURA PROVISIONAL

Notícies relacionades

Un dels 29 operaris d'aquesta firma va explicar ahir a aquest diari que dilluns ja van completar aquesta operació perquè s'havien aplicat en tres torns per treballar les 24 hores. Durant cinc dies, s'han instal.lat elsestintolaments, que asseguren la circulació dels trens per la superfície.

Després vindrà la represa de les obres i els torns extenuants de 24 hores. L'empleat va coincidir amb el diagnòstic que el dia abans havia fet un altre treballador d'Adif: les empreses que treballen en aquest sector ho fan a contrarellotge per complir els terminis, una forma d'actuar que, segons les mateixes fonts, només empitjora el resultat final.

Temes:

OHL