DECISIÓ TÈCNICA ARRAN DE L'APARICIÓ D'ESVORANCS A BELLVITGE

Adif retira a OHL la part més delicada de les obres de l'AVE

Dues empreses s'encarregaran del túnel de FGC i de segellar les fissures

El seu president, Antonio González, diu que es tracta d'obres d'emergència

2
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA / BARCELONA

Un canvi total de constructora hauria estat "complicat", es va defensar ahir el president d'Adif, Antonio González. Així que l'entitat pública responsable de l'arribada de l'AVE a Barcelona ha descartat la idea inicial que tenia de rescindir el contracte amb OHL i, per una qüestió d'operativitat, ha optat per treure-li a l'empresa només la part dels treballs més compromesa. Per a això ha buscat dues noves adjudicatàries que li donin garanties suficients i que González va elogiar llargament.

Cavosa i la UTE Rodio-Terratest s'encarregaran d'acabar el túnel en mina per a l'alta velocitat a la cruïlla amb els Ferrocarrils de la Generalitat, en el primer cas, i d'impermeabilitzar les fissures de tota la galeria que va de Bellvitge a la Torrassa, en el segon. El màxim responsable

d'Adif es va encarregar d'insistir que en els dos casos es tracta d'"obres d'emergència" que surten de l'àmbit que s'havia adjudicat al seu dia a l'ara qüestionada OHL.

SEGURETAT COSTI EL QUE COSTI

Un secretari d'Estat d'Infraestructures més callat del que és habitual va acompanyar González en les seves justificacions, en què el concepte "seguretat" es va repetir fins a la sacietat. L'obsessió de Víctor Morlán és restablir el servei de Rodalies "en condicions", però això, va puntualitzar, no va lligat al fet que les noves constructores acabin les tasques que se'ls acaben d'encomanar. De fet, fins demà no es firmarà el contracte amb elles on es detallarà què és el que han de fer. O sigui, que aquestes no tindran els estrictes terminis que s'exigien a OHL i que, segons l'opinió dels seus treballadors, han estat el desencadenant dels esvorancs de les últimes setmanes.

La firma Cavosa, especialista en túnels, acabarà els 56 metres de galeria excavada en mina de l'AVE en el punt on s'encreua amb els Ferrocarrils. Allà és on es va produir, dissabte de la setmana passada, el desplaçament d'una de les plaques del túnel i que va desencadenar el tancament dels FGC i de les línies C2 i C10 de Rodalies. Per qüestions "de funcionalitat", va dir el president d'Adif, la mateixa firma completarà la volta i la contravolta, una tasca fins ahir encarregada a OHL. L'estabilització de la galeria malmesa dels Ferrocarrils estarà acabada avui.

CANVIS EN LA DIRECCIÓ

Les empreses Rodio i Terratest seran les responsables d'aconseguir el "perfecte segellament de juntes" dels 2.340 metres de túnel. Aquesta operació es realitzarà amb poliuretà o morter, en funció de cada cas, amb l'objectiu que el fi terreny no es coli per aquelles fissures. Justament aquests llims,

Notícies relacionades

barrejats amb aigua, són els que han causat les cavitats en el subsòl i els esvorancs.

Però els canvis per a OHL no s'acaben aquí. Adif també els ha obligat a substituir l'actual direcció de l'obra i que la nova s'elegeixi amb la supervisió de l'ens ministerial. I, a més a més, han de prosseguir amb les diferents actuacions per reforçar la seguretat amb palplanxes (plaques metàl.liques que separen la zona d'obres de l'AVE i Rodalies); injeccions de formigó en el subsòl; georadars (per poder detectar altres possibles forats) i "estintolament de les vies" (que significa unir les travesses als carrils per tal que siguin una unitat rígida).

Temes:

OHL