El cas francès

França qualifica d'èxit la supressió dels símbols religiosos a classe

La llei del vel es va implantar fa tres anys arran de les disputes produïdes entre musulmans i jueus

Els conflictes han desaparegut de les escoles després que es vetés l'exhibició del hijab

2
Es llegeix en minuts
ELIANNE ROS / PARÍS

Implantada en el curs escolar 2004-2005 enmig d'una encesa polèmica que va travessar fronteres, ningú qüestiona avui a França la llei que prohibeix l'exhibició de signes religiosos a l'escola pública. Tres anys després, i mentre Catalunya debat com evitar problemes després del conflicte originat en un col.legi de Girona, la llei del vel té un consens polític i social envejable --dels 639 incidents registrats el primer any s'ha passat a zero-- malgrat tenir efectes secundaris, com el transvasament de 50.000 alumnes musulmanes a l'escola privada catòlica (que permet el mocador) i la creació de centres educatius exclusivament per a alumnes de religió musulmana.

Per al pare de la normativa, Luc Ferry, ministre d'Educació des del 2002 fins al 2004 amb el Govern conservador de Jean-Pierre Raffarin, no hi ha dubte que el balanç és altament positiu. "Dels 12 milions d'escolars que hi ha a França, uns 1.800 van a escoles musulmanes, cosa que significa que en termes d'integració hem guanyat". Tot i que és inevitable que "les famílies més conservadores busquin una alternativa en l'escola privada, però en termes absoluts el saldo és netament favorable", assegura.

ONADA D'ENFRONTAMENTS

Ferry recorda el context en què es va gestar la llei, el 2002. Aquell any, França va viure una onada d'atacs antisemites que van tenir el seu fidel reflex a les escoles, on es va registrar una escalada de confrontacions violentes entre musulmans i jueus. La situació, segons l'exministre, tenia més a veure amb la segona Intifada i amb els atemptats de l'11-S als Estats Units que amb un enfrontament domèstic entre dues comunitats molt nombroses (França té més de quatre milions de musulmans i un milió de jueus).

"S'havia d'actuar, s'havia de preservar l'escola republicana i laica", sosté Ferry, que recorda que tan prohibit està el mocador musulmà com la kipà jueva i les creus catòliques. També assegura que qui més va pressionar per aprovar la llei van ser les associacions de dones musulmanes. "Eren elles les que més demanaven que es prohibís el vel, que moltes vegades està imposat per la família", assegura.

Notícies relacionades

La llei del vel --que afecta primària i secundària, però no la universitat-- és de les poques qüestions que escapen a la política de reforma de Nicolas Sarkozy. El president, que preconitza la discriminació positiva dels ciutadans d'origen immigrant a fi de facilitar el seu accés al món laboral i que manté una bona relació amb la comunitat musulmana --recentment ha visitat la Gran Mesquita de París per participar en un ritual del Ramadà--, és un ferm defensor de la laïcitat de l'escola.

Tot i amb això, i malgrat aquest veto dels símbols religiosos a l'aula, el president francès ha inclòs entre les seves propostes introduir en el programa educatiu, tot i que no com a assignatura, el coneixement de les diferents cultures religioses.