RECORD D'UN ACCIDENT HISTÒRIC

Sort recupera les restes d'un avió nazi caigut el 1944

Una família dóna un aleró de l'aparell al nou Museu del Camí de la Llibertat

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / SORT

Un home sol, pèl-roig i sense cap mena de document. Són les poques coses que recorden els veïns del petit nucli d'Enviny sobre el pilot que, el març del 1944, va aparèixer mort a l'interior d'un avió Junkers JU-88 de la Lutwaffe (Força Aèria Alemanya), dissenyat per combatre a la segona guerra mundial.

L'aparell, que va caure per causes desconegudes a poca distància de la font de Cabristà, a 2.100 metres d'altura, havia arribat de territori francès. Els veïns el van trobar parcialment calcinat. Les poques restes conservades del bombarder alemany han arribat ara al nou Museu del Camí de la Llibertat, inaugurat a Sort el 15 de juliol passat.

Seixanta-tres anys després, ningú ha estat capaç de saber qui era aquell home sol, ni per què va anar a morir fins a les muntanyes del Pallars, "al comandament d'un avió inicialment dissenyat per a quatre tripulants", va relatar ahir Lluïsa Martínez, directora del museu. També ha estat impossible saber detalls del vol, que no ha aparegut registrat en cap document oficial, segons ha pogut esbrinar l'historiador Josep Pla i Blanca, que ha investigat l'accident. El cos del pilot, que va ser enterrat primer a Enviny, és ara a la fossa comuna del cementiri militar de Cuacos de Yuste (Càceres), juntament amb altres alemanys morts a les dues guerres mundials.

PER A FERRALLA

Quan el pare de Lluís Sabarich, pagès de Casa el Forn de Llarvent, va pujar a principis dels anys 50 al lloc de l'accident, a penes quedaven unes quantes restes de l'avió accidentat. Com ja havien fet abans altres veïns de la zona, el vell Sabarich es va emportar a casa un gran tros de ferro de l'aparell, amb la intenció de vendre'l com a ferralla. L'operació no es va arribar a forjar i la peça, un aleró horitzontal posterior d'uns 80 quilos, va quedar finalment oblidat en una borda per al bestiar.

Notícies relacionades

"L'única resta que queda a la zona de l'accident és una gran taca, produïda pel combustible que va sortir de l'avió i on no hi ha tornat a créixer vegetació mai més", va explicar Martínez. A més a més de l'aleró donat la setmana passada per Lluís Sabarich --que ara està en restauració--, el museu de Sort ha aconseguit reunir altres peces de l'antic bimotor: tres bombones d'oxigen, un equip de salvament, parts d'una bomba i un llum, que l'aparell portava sota una ala.

El museu, que en un mes i mig ha rebut més de 1.200 visites, està situat a l'antiga presó de Sort, dedicat a la memòria de les persones que durant la segona guerra mundial van travessar el Pirineu per fugir de l'ocupació nazi de França.