PERSONATGES
Una família investiga a Girona si descendeix de l'últim tsar rus
Un jutge autoritza l'exhumació a Salt de la presumpta filla de Nicolau II
Una comissió judicial va reobrir el 23 d'abril un nínxol anònim del cementiri de Salt (Gironès) per extreure mostres d'ADN d'un cadàver. L'exhumació es va fer davant de familiars d'una de les tres persones sepultades. Han trigat molts anys a aconseguir que es fes la investigació i no estaven disposats a perdre's aquest moment. Les proves hauran de confirmar si un dels cossos és el de Maria Martí Juanola, morta el 1990 i que, segons la seva família, pot ser la duquessa Maria Nicolaievna Romànov, una de les quatre filles de l'últim tsar de Rússia.
Tinguin sang blava o no, la història de Maria Martí Juanola i la seva filla Carme és digna d'una novel.la. Carme va néixer a França el 1942, a la maternitat d'Elna, dirigida per la infermera suïssa Elisabeth Eidenbenz, que es va dedicar a recollir embarassades confinades als camps de refugiats espanyols i jueus. El novembre de 1942, la van ingressar en un orfenat de Girona, on la seva mare la va visitar regularment fins que el 1956 es va perdre tot rastre de la progenitora. Carme va seguir la seva vida, es va casar i es va instal.lar en un poble pròxim a Lleida.
A POCS METRES
Anys més tard, la família va començar a investigar el parador de la desapareguda Maria Martí, fins que va esbrinar que havia viscut els seus últims anys al geriàtric Puig d'en Roca, a Girona, a pocs metres de l'orfenat en el qual Carme va passar la seva infància, i que regentaven les mateixes monges. Durant els anys que Maria hi va ser, la filla va anar regularment a aquest centre per visitar una germana del seu marit sense saber que la seva mare hi estava internada. Les monges, que coneixien el parentiu, mai n'hi van dir res.
La família Martí va conèixer aquesta coincidència del destí el 1996 i encara no s'ha recuperat del disgust. "Aquest fet va augmentar el misteri sobre la procedència de Maria", explica una de les responsables del geriàtric, que ja no regenten religioses. "Maria va arribar aquí des de l'Hospital Santa Caterina. Al seu DNI constava que havia nascut a Olot i que era soltera, i nosaltres mai vam sospitar que tingués una filla, perquè les monges tampoc ens en van informar", afegeix.
"Ens vam assabentar de tot sis anys després de la mort de Maria, quan la família es va presentar afirmant que el director del geriàtric els havia ocultat que era allà per quedar-se els seus béns. La veritat és que Maria va ingressar a la residència acollida pels serveis socials, ja que no tenia res de res", recorda una altra de les persones que la van atendre i que, igual que la seva companya, no té constància que aquesta misteriosa dona afirmés que era descendent dels Romànov.
MESOS D'ESPERA
Notícies relacionadesNi Carme Martí ni el seu fill David, el nét de Maria, volen donar detalls sobre la investigació familiar. Carme afirma que el jutjat que porta el cas li ha aconsellat que no parli amb la premsa fins que les proves estiguin a punt, cosa que pot trigar mesos, segons fonts de l'Institut de Medicina Legal de Girona.
La família no dóna detalls de quin és el motiu que els va portar a sospitar que Maria Martí era la filla del tsar. ¿Ho va explicar a la seva filla quan la visitava a l'orfenat? ¿Hi ha algun document que ho demostri? És un misteri alimentat per una altra incertesa, la creença que un Romànov va aconseguir escapar de la matança dels bolxevics.
- Salut Com baixar el cortisol: els 10 hàbits bàsics que no pots oblidar
- Fórmula 1 Màxima assistència a la carrera d’F1 a Montmeló en l’últim «GP d’Espanya» a Barcelona
- Adeu al mite del professor nadiu
- Disturbis «El salvatgisme d’una minoria de bàrbars»: Dos morts i més de 500 detinguts a França durant les celebracions del PSG
- Reforma profunda El zoo de Barcelona projecta reduir espècies i ajuntar-les en àrees que recreïn els seus hàbitats
- Acte a l’Escola Industrial Catalunya es proposa ampliar els seus polígons industrials per atraure més inversió estrangera
- Relacions entre socis ERC reconeix avenços amb el PSC en finançament i Rodalies, però demana concrecions: «El temps corre»
- Violència de gènere Crim brutal a Sentmenat: «Discutien molt, ell era molt masclista i ella s’havia cansat de mantenir-lo»
- Cop a una banda que robava DNIs, es disfressava com les víctimes i els retirava diners del banc
- «LAMINE COBRA EL QUE MEREIX» Guardiola desitja que Flick duri «molts anys al Barça»