AVENÇOS EN EL TREN D'ALTA VELOCITAT
L'AVE que uneix Madrid i Tarragona està a punt per circular a 300 km/h
Renfe comunica al Ministeri de Foment que el talgo ha superat totes les proves de seguretat
Uns ajustos destinats a millorar la comoditat del viatge endarreriran l'estrena oficial fins al maig
Els emblemàtics 300 quilòmetres per hora estan ja a l'abast de l'AVE Madrid-Tarragona. Renfe ha comunicat a Foment que els trens talgo que cobreixen actualment la línia estan en condicions de circular a aquesta velocitat, segons fonts del departament dirigit per Magdalena Álvarez. Només queda un ajust per resoldre, que no afecta ni la seguretat ni la circulació delsànecs. Es tracta d'unes oscil.lacions que s'accentuen a mesura que els trens augmenten de velocitat fins a afectar la comoditat dels viatgers. Renfe s'ha proposat eliminar-les introduint modificacions en el sistema de pendulació i això pot trigar un parell de mesos. Si aquesta previsió es compleix, l'AVE volarà transportant passatgers a 300 quilòmetres per hora abans de l'estiu.
El missatge enviat per la companyia ferroviària a Foment marca la fi d'un llarg procés que es va iniciar poc després de les últimes eleccions generals. El nou equip ministerial va heretar un AVE que no passava dels 200 quilòmetres per hora, una velocitat més pròpia de trens convencionals. Ni la senyalització, ni la catenària, ni diversos dels sistemes de seguretat de les vies permetien superar aquell llindar. Una auditora externa va xifrar en 75 milions d'euros i molts mesos de proves el cost de convertir en un tren homologable amb el de Sevilla "el succedani d'AVE" que havia deixat Francisco Álvarez-Cascos, en expressió afortunada de la seva successora.
AUGMENT PER FASES
Quasi tres anys després, tots els problemes heretats han pogut ser resolts. El sistema de senyalització ERTMS va començar a estar operatiu per elevar la velocitat a 250 quilòmetres per hora el maig de l'any passat. A l'octubre va passar a 280 i ara ja pot anar a 300.
La xifra és molt més que simbòlica. És la que permetrà escurçar encara més els temps de viatge. Renfe encara no ha elaborat el nou quadro horari, però les previsions són retallar en uns 15 minuts el viatge entre Madrid i Lleida i en quasi 30 entre Madrid i Tarragona. Cal tenir en compte que en els quasi 90 quilòmetres que separen Lleida de Tarragona, els talgos van a 200 quilòmetres per hora perquè encara estan en fase de rodatge, però, si es compleixen les previsions, podran passar a 300 també abans de l'estiu. La capital d'Espanya quedarà llavors a poc més de dues hores de la del Segrià i a dues hores i mitja del Tarragonès.
L'ÚLTIM REGALET
L'últim inconvenient que caldrà salvar, les molestes oscil.lacions, forma part també del capítol de regals enverinats procedents de l'anterior mandat. Per a sorpresa de la resta de la indústria ferroviària, Cascos va decidir adjudicar uns trens destinats a batre marques mundials d'alta velocitat comercial a l'empresa espanyola Talgo, que tenia una experiència prèvia nul.la en aquest terreny.
Talgo es va associar posteriorment amb la canadenca Bombardier, però aquesta es va encarregar només de la fabricació dels camions tractors, les màquines. A l'empresa espanyola li va correspondre el disseny de la composició d'ànec i aquí va incorporar el seu peculiar sistema de suspensió pendular. Quan van arrencar ara fa un any a 200 quilòmetres per hora ja es va poder observar que l'oscil.lació era excessiva, per bé que tolerable. Un percentatge limitat de passatgers i treballadors de Renfe es van queixar de marejos.
Els tècnics de Talgo i Renfe esperaven, no obstant, que quan el tren viatgés a les velocitats per a les quals estava dissenyat el moviment desaparegués, però no ha estat així. L'oscil.lació s'ha tornat més molesta i Renfe s'ha proposat eliminar-la amb les citades modificacions del sistema pendular. L'ajust no és complex i en un parell de mesos estarà resolt, segons asseguren fonts de la companyia, cosa que podria situar l'arrencada comercial de la nova velocitat cap al maig.
Pocs mesos després d'accedir al càrrec, Magdalena Álvarez va formular tres compromisos respecte a l'AVE: que arribaria a Tarragona el 2006, a Barcelona el 2007 i que quan entrés a la capital catalana ho faria a 300 quilòmetres per hora. Amb la nova fita haurà aconseguit dos objectius abans de l'estiu. Queda pendent el més difícil, entrar a Sants abans de final d'any.
Notícies relacionadesPerò l'objectiu de la velocitat era també imprescindible perquè l'arribada a la capital catalana pugui permetre a Renfe cobrir el recorregut amb una oferta d'horaris en condicions de competir amb l'avió. Renfe preveu que gràcies a la nova velocitat els trens que viatgin sense parades entre Barcelona i Madrid cobreixin el trajecte en dues hores i mitja.
En aquell moment, també circularan els Siemens S 103, ara en fase de proves, però que el president de Renfe, José Salgueiro, ha promès per abans de finals d'estiu. El tren està demostrant un comportament excel.lent en els assajos i els tècnics de Renfe no dubten que els anys vinents podrà obtenir fins i tot el rècord mundial de velocitat comercial amb els 350 quilòmetres per hora per als quals va ser dissenyat.
- Educació De Palma a Barcelona amb un 13,68 a la selectivitat: ¿Què se n’ha fet de l’estudiant amb la segona millor nota de les Balears el 2024?
- EL PROTAGONISTA BLAUGRANA Lamine s’esgota en tasques solidàries i acaba substituït
- Arquitectura Brad Pitt compra la famosa casa "ovni" de l'Empordà i l'envia a Califòrnia
- Pont local ¿Quins centres comercials obren el 9 de juny, Segona Pasqua, a Barcelona i Catalunya?
- Comprova quants diners tenen els teus veïns i els de tots els barris de Barcelona