NOVA INFRAESTRUCTURA QUE UNEIX DUES COMUNITATS

Foment inicia la futura autovia A-22 entre Lleida i Osca

El primer tram de les obres, de 5,2 km, va de la capital del Segrià a Alpicat

Les cambres de comerç reclamaven la carretera des de feia una dècada

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / LLEIDA

El Ministeri de Foment ha començat aquesta setmana la tala d'arbres i vinyes als terrenys que estan afectats per les obres de la futura autovia A-22, que transcorrerà entre Lleida i Osca. Els treballs de la nova infraestructura, que es porten a terme en una franja de terra paral.lela al recorregut de l'actual carretera N-240, s'han iniciat amb la construcció d'un tram de 5,2 quilòmetres de longitud, comprès entre l'enllaç amb l'autovia A-2 i la zona coneguda com la Cerdera, entre els termes municipals de Lleida i Alpicat.

L'actuació és fruit de gairebé una dècada de reivindicacions per part de les set cambres de comerç de l'eix Tarragona-Lleida-Osca-Pamplona- Sant Sebastià, les ciutats per on passa la carretera N-240.

DOS ANYS

El pressupost total de l'obra puja a 31,7 milions d'euros. Els treballs tenen un termini d'execució previst de dos anys i inclouen, entre altres intervencions, l'obertura d'un fals túnel per donar accés a les urbanitzacions residencials Buenos Aires i Cerdera Baixa, ara situades al peu de la carretera. L'entrada al camp de golf de Raimat es construirà des de la calçada actual, que passarà a convertir-se en una via de serveis.

Les obres, que van resultar adjudicades a l'empresa FCC Construcción el desembre del 2005, comencen segons un projecte que va haver de ser sotmès a revisió a última hora, després que l'Ajuntament d'Alpicat amenacés el gener passat de promoure talls de la carretera N-240 si no es modificava l'accés previst per al seu centre urbà. Finalment, l'a- nunciada mobilització va quedar aparcada "perquè el ministeri va acceptar construir la rotonda que distribuirà el trànsit al nivell de la carretera actual i no elevada, com inicialment havia pretès", segons va explicar l'alcalde d'aquesta població, el convergent Pau Cabré.

SATISFACCIÓ

Aquesta solució obligarà "a enfonsar uns 100 metres el traçat de l'autovia respecte al nivell actual", va precisar Cabré, que va declarar que està satisfet amb la rectificació feta pel Ministeri de Foment. Els veïns van firmar finalment el mes d'octubre passat les actes per modificar el pla, que permeten l'inici dels treballs.

Notícies relacionades

Una altra de les veus crítiques amb el projecte va ser, al seu moment, la del president de la Diputació de Lleida, Isidre Gavín (CiU), que va alertar del considerable impacte visual i acústic que la nova infraestructura podia tenir sobre les nombroses vivendes unifamiliars i altres construccions residencials que s'aixequen vora el tram afectat per la construcció.

Després del trajecte ara mateix en obres, està previst desdoblar 4,4 quilòmetres de la carretera entre la Cerdera i la futura variant d'Almacelles. Aquests treballs --l'adjudicació està previst que es porti a terme ben aviat-- van sortir a licitació el mes d'agost passat per un import de 22,4 milions d'euros. El tram se- güent de la reclamada infraestructura, comprès entre l'inici de la variant d'Almacelles i el límit amb la província d'Osca, que tindrà 9,7 quilòmetres de longitud, es troba en l'actualitat en procés de redacció de projectes.