Plans de cara al 2023

¿Què farà Netflix contra la pèrdua de subscriptors i beneficis?

El gegant de l’‘streaming’ ha deixat escapar 200.000 clients en el primer trimestre d’aquest any

¿Què farà Netflix contra la pèrdua de subscriptors i beneficis?
3
Es llegeix en minuts
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després d’anunciar la pèrdua de 200.000 subscriptors en el primer trimestre d’aquest any i una caiguda del 28% en les seves accions, Netflix estudia prendre mesures per frenar la caiguda de clients i beneficis, implementant un nou model de subscripció més econòmic. Aquesta nova oferta inclouria anuncis a canvi d’una rebaixa en els costos dels seus serveis, una proposta que ja funciona en altres plataformes com Hulu o HBO Max, que interrompen l’emissió de sèries i pel·lícules per introduir breus pauses publicitàries.

De moment, Reed Hastings, cofundador de la companyia nord-americana, ja ha avançat que aquesta opció estaria disponible «al llarg de l’any vinent o d’aquí dos».

Canvi de paradigma

La primera baixada de subscriptors en 10 anys ha obligat la plataforma de ‘streaming’ Netflix a replantejar-se el seu model de negoci. Tal com va manifestar en una carta als seus inversors el seu cofundador Reed Hastings, l’empresa amb seu a Los Gatos (Califòrnia) estaria disposada a afegir una nova oferta més barata per a aquells clients que tolerin els anuncis.

«Aquells que han seguit Netflix saben que jo sempre he estat en contra de la complexitat de la publicitat i a favor de la senzillesa d’una subscripció», va admetre Hastings. «Però soc encara més fan de donar opcions als consumidors, i permetre que els clients que vulguin una opció més rebaixada i tolerin els anuncis puguin aconseguir-la té molt sentit. És una cosa que abordarem al llarg de l’any vinent o d’aquí a dos», va confirmar.

Es tractaria, doncs, d’un canvi de principis per part de Netflix, que mira de fer front a la disminució de més de 100 milions de dòlars en beneficis nets respecte a les xifres registrades l’any passat.

Competència i inestabilitat

Des de Netflix, s’ha vinculat la caiguda de les xifres de la companyia amb la irrupció de nous competidors, com Apple TV+ o Disney+. Al seu torn, també han justificat la caiguda per la cancel·lació dels seus serveis a Rusia degut a la invasió a Ucraïna, la inflació, la inestabilitat política per la guerra i la paralització de rodatges per l’impacte del coronavirus.

Aquesta retirada hauria suposat la suspensió de 700.000 comptes, amb la qual cosa Netflix afegeix que, en cas de no haver-se produït, tindrien 500.000 nous usuaris respecte al primer trimestre del 2021; una xifra més pròxima als 2,5 milions que s’havien marcat com a objectiu per a l’inici d’any.

Comptes compartits

Un altre dels motius que podrien explicar la debacle de Netflix és el pas a una política més restrictiva sobre aquells clients que comparteixen el seu compte, gairebé la meitat dels 222 milions de comptes de pagament actius (concretament, més de 100 milions), segons dades internes recollides per la mateixa plataforma.

Notícies relacionades

«La nostra relativament alta penetració a les llars [incloent-hi la gran quantitat de llars que comparteixen comptes], combinada amb la competència, està generant dificultats per al creixement dels ingressos», va assenyalar Reed Hastings.

Així que per allà podrien anar altres de les mesures de Netflix per intentar frenar la pèrdua de subscriptors i beneficis. El mes passat, la companyia va començar un programa pilot a Xile, Costa Rica i el Perú, on es va començar a cobrar un import addicional a tots aquells usuaris que divideixen els costos dels serveis amb persones d’altres llars. De moment, el gegant de l’‘streaming’ encara no ha fixat la seva implementació en altres mercats, com l’espanyol.