Guia de visionaments

Si us ha agradat ‘Archivo 81’, no us perdeu aquestes 10 altres sèries basades en ‘podcasts’

  • Seleccionem una desena de títols, tots ells disponibles en ‘streaming’, l’origen dels quals és el fecund univers dels audiodrames, aquest rival a batre o complement de la ràdio

  • ‘Archivo 81’: tot el que heu de saber sobre la sèrie de terror que arrasa a Netflix

Si us ha agradat ‘Archivo 81’, no us perdeu aquestes 10 altres sèries basades en ‘podcasts’

EPC

6
Es llegeix en minuts
Quim Casas
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

L’acabada d’estrenar sèrie de Netflix ‘Archivo 81’ recupera els plaers del terror analògic, però si us ha agradat aquest relat gens nostàlgic amb cintes de vídeo i metratge trobat en el seu cor argumental, segurament us interessarà també el fecund mostrari de sèries televisives que es basen en ‘podcasts’ d’èxit. ‘Archivo 81’ s’inspira en un de creat el 2016 per Marc Sollinger i Daniel Powell i, ara mateix, aquestes peces d’àudio per escoltar com i quan vulgui el consumidor, rival a batre o complement de la ràdio, s’han convertit en excel·lent matèria argumental de sèries de ficció, moltes de les quals de gènere fantàstic o terror, o documentals ‘true crime’.

‘Mitos y leyendas (Lore)’ (2017-2018)

Sèrie antològica sobre homes llop, lladres de cossos, cases encantades, vampirisme, ninots diabòlics i exquisitats diverses del món de l’ocult ‘Mitos y leyendas (Lore)’ pren com a punt de partida l’apassionant (i molt exitós) ‘podcast’ del mateix nom creat el 2015 per Aaron Mahnke, encarregat també del seu trasllat al món de les imatges. La sèrie, que compta amb dues temporades de sis episodis cadascuna, combina escenes documentals i dramatitzades per relatar històries tremebundes d’ensurt, superstició i mort esdevingudes de veritat i que, d’una manera o una altra, han passat a formar part del patrimoni folklòric de les llegendes de terror. Disponible a Prime Video.

‘Homecoming’ (2018-2020)

Primera ficció al 100% inspirada en un ‘podcast’ és, segurament, i junt amb ‘Archivo 81’, la més brillant translació de l’univers només sonor a l’audiovisual. En la seva primera temporada els guionistes Eli Horowitz i Micah Bloomberg van saber traslladar de manera brillant el seu audiodrama homònim, però el que deixava bocabadat era l’exercici d’estil formal al voltant del ‘thriller’ conspiranoic que portava a terme el seu director, Sam Smail (‘Mr. Robot’). Aquella història d’una assistència social (Julia Roberts) que ajudava, o una cosa així, els soldats veterans a integrar-se en la vida civil donaria pas a una segona temporada menys llustrosa, segurament innecessària, protagonitzada per Janelle Monáe. Disponible a Prime Video.

‘Dirty John’ (2018-2020)

Per Sant Valentí del 2018, Netflix va estrenar la primera temporada d’un addictiu ‘true crime’ que relatava la (molt) morbosa història real d’un estafador i la dona a qui va arruïnar la vida. L’individu (Eric Bana) era un fals doctor, tan carismàtic com dolent; ella (Connie Britton) era una interiorista amb tant èxit a la seva feina com infortuni en l’amor. L’increïble relat de tot el que va passar després va ser explicat primer pel periodista Christopher Goffard en una sèrie d’articles i un exitós ‘podcast’ de ‘Los Angeles Times’. ‘Dirty John’ donaria pas a una segona temporada centrada en el cas real dels milionaris Dan i Betty Broderick (Christian Slater i Amanda Peet), tot i que ja sense inspiració en cap ‘podcast’. Disponible a Netflix.

‘Limetown’ (2019)

El 2017, Mark Zuckerberg va llançar Facebook Watch, plataforma (gratuïta) amb què va intentar sense fortuna competir amb YouTube i Netflix. No es tractava només d’un gran magatzem de vídeos, ja que també va arribar a ser generadora de continguts, com aquesta magnètica sèrie de misteri inspirada en el ‘podcast’ homònim creador per Zack Akers i Skip Bronkie. Jessica Biel hi interpreta una periodista de ràdio obsessionada per esbrinar què va passar a la localitat rural de Limetown 15 anys enrere, quan 326 persones van desaparèixer sense deixar rastre en un centre d’investigació neurològica. Tan deutora d’‘Expediente X’ com de ‘Frecuencia macabra (Pontypool), la sèrie va ser dirigida al complet per Rebecca Thomas, responsable de quatre episodis d’‘Archivo 81’. Per desgràcia, no va arribar als nivells d’èxit de l’audiodrama d’origen i va ser cancel·lada després de la seva primera temporada. Disponible a Facebook Watch (amb subtítols en castellà).

‘El caso contra Adnan Seyd’ (2019)

Protagonista del ‘podcast’ ‘Serial’, Adnan Masud Syed va ser condemnat a cadena perpètua el 1999 per l’assassinat de la seva exnòvia, la sud-coreana Hae Min Lee, tot i que el seu judici ha sigut revisat en diverses ocasions a causa, precisament, de la incidència d’aquest audiodrama, presentat per Sarah Koenig el 2014, i d’un altre de produït per una de les advocades d’Adnan, ‘Undisclosed: el Estado contra Adnan Syed’. És la matèria primera en què es basa aquest clàssic ‘true crime’ de quatre episodis que reconstrueix tot el cas, des de la relació a l’institut de la parella fins a alguns elements que han sortit a la llum en els últims anys. Disponible a HBO Max.

‘Equinox’ (2020)

Els fans de ‘Dark’ van rebre aquesta ficció danesa amb els braços oberts a l’intuir que, després de la seva trama de joves desapareguts, línies temporals i circumspecció nòrdica, hi podia haver una cosa semblant als intricats i existencialistes viatges en el temps dels seus estimats Jonas i Martha. Alguna cosa hi havia, en efecte, però ni era el mateix ni tampoc ho pretenia. Basada en el ‘podcast’ ‘Equinox 1985’ creat per Tea Lindeburg, també guionista de la sèrie, ‘Equinox’ és menys ciència-ficció filosòfica que un ‘thriller’ nòrdic amb tocs de terror rural pagà, a partir de la història d’una jove locutora de ràdio que va veure com la seva germana i els seus companys de classe van desaparèixer sense deixar rastre 20 anys enrere, i que un dia rep per antena l’enigmàtic missatge que tots ells estan, avui, vivint en una realitat alternativa. Disponible a Netflix.

‘The midnight gospel’ (2020)

‘The Duncan Trusell family hour’ és un ‘podcast’ creat per l’actor i escriptor televisiu Duncan Trusell, que ja havia col·laborat amb Pendleton Ward en la sèrie d’animació ‘Hora de aventura’ (2010-2018). Tots dos van desenvolupar el 2020 ‘The midnight gospel’ a partir del ‘podcast’. És una altra sèrie d’animació, de vuit episodis curts, que trasllada a una curiosa plàstica animada el llenguatge propi de l’audiodrama. Clancy, un ‘spacecaster’ (o ‘podcaster’ de l’espai), té vuit trobades amb habitants dels planetes inclosos en un simulador. Cada entrevista parteix d’un post real de Trusell, que posa veu a Clancy. Disponible a Netflix.

‘Dr. Death’ (2021)

Adaptació directa al format minisèrie d’un ‘podcast’ d’èxit de la xarxa Wondery, propietat d’Amazon, que analitzava el cas del neurocirurgià nord-americà Christopher Duntsch, anomenat Doctor Muerte. El ‘podcast’ va començar l’agost del 2018 i un any després ja estava disponible en espanyol. En la sèrie creada per Patrick Macmanus, Joshua Jackson (‘Fringe’, ‘The affair’) encarna el diabòlic doctor que va convertir 33 dels seus pacients en cossos mutilats o cadàvers. Actualment compleix cadena perpètua. Christian Slater i Alec Baldwin són els metges que descobreixen els seus macabres experiments i el desemmascaren. Disponible a Rakuten TV i Starz Play.

‘Solo asesinatos en el edificio’ (2021)

Notícies relacionades

Dos comediants i vells companys d’aventures del ‘Saturday night live’, Steve Martin i Martin Short, protagonitzen junt amb Selena Gomez aquesta comèdia d’intriga en la qual tres veïns d’un immoble obsessionats amb els ‘podcasts’ de ‘true crime’ decideixen crear el seu propi i investigar l’assassinat d’un inquilí de l’edifici. Tots els veïns són sospitosos, com en un relat d’Agatha Christie, i la víctima anuncia a càmera que 12 hores després serà assassinat. La sèrie és una creació del mateix Martin i John Hoffman, i inclou aparicions de Tina Fey, Nathan Lane, Jimmy Fallon i Sting, inquilí estel·lar de l’edifici. Disponible a Disney+.

‘The shrink next door’ (2021)

Dos actors en estat de gràcia, Paul Ruud i Will Ferrell, comediants nats que saben ser dramàtics quan volen, interpreten un psiquiatre i el seu pacient. Isaac Herschkopf va tractar O. J. Simpson, entre altres famosos, i la seva influència sobre Martin Markowitz va ser tal que aquest va acabar desheretant la seva germana i convertint el psiquiatre en president de la seva fundació privada. Els fets van alertar un dels veïns de Markowitz, el periodista Joe Nocera, que va generar un exitós ‘podcast’ sobre el tema el 2019. La sèrie es basa en aquest ‘podcast’ i pren el seu mateix i inquietant títol, el d’‘El loquero de la casa de al lado’. Disponible a Apple TV+.