Anar al contingut

GUARDONS

Premis Emmy 2019: les opcions de les sèries favorites

'Joc de trons' és la que té més nominacions, però un final discutit podria anar en contra seu

Juan Manuel Freire

Premis Emmy 2019: les opcions de les sèries favorites

En aquesta edició dels Emmy, HBO ha reunit fins a 137 nominacions en total, vint més que les del seu gran rival Netflix. Aquest any podria significar, sigui com sigui, el final del seu regnat, ja que la seva sèrie estrella (‘Joc de trons’) ja s’ha acomiadat i el nombre de competidors creixerà; el novembre desembarquen les plataformes Disney+ i Apple TV+. Repassem les possibilitats d’èxit de les favorites dels últims Emmy més o menys bipartidistes. 

‘Joc de trons’ (32 nominacions)

Hi deu haver la temptació de posar el llaç definitiu al fenomen i ruixar amb premis la fantasia èpica de HBO, el final de la qual vam defensar des d’aquestes pàgines. L’acceptació, sigui com sigui, no va ser universal, com passa gairebé sempre que una cosa molt gran s’acaba. Probablement acabi sent el millor drama, entre altres premis importants, però el millor guió podria/hauria d’anar parar a ‘Better call Saul’ o ‘Succession’


‘La maravillosa Sra. Meisel’ (20 nominacions)

Els Emmy, igual que els Globus d’Or, adoren aquesta sèrie, però veus importants l’han qüestionat (com Emily Nussbaum, del ‘New Yorker’) i la seva segona temporada no ha generat cap conversa col·lectiva explosiva. Aconseguits ja els premis de vestuari i fotografia, entre altres, als Emmy tècnics potser no tingui res a fer. ‘Fleabag’ sembla la comèdia (relativa) amb un millor ‘buzz’. 


‘Chernobyl’ (19 nominacions)

La sorpresa crítica i popular d’aquest any ha sigut aquesta minisèrie poc o gens complaent sobre la catàstrofe nuclear de 1986. En la categoria de minisèrie, no obstant, té una competidora forta (en molts sentits): la urgent ‘Así nos ven’, que toca un tema delicat i encara més pertinent com el racisme sistèmic. Jared Harris surt com a favorit, però Jharrel Jerome també està immens a la sèrie d’Ava DuVernay. Suspens. 


‘Barry’ (17 nominacions)

Ho hem de dir moltes vegades més: ‘Barry’, aquesta comèdia fosca (o drama hilarant) sobre un assassí a sou ficat a actor, és una de les experiències narratives més fascinants del nou mil·lenni. El cocreador Bill Hader s’hauria d’emportar (un altre cop) l’Emmy a millor actor principal de comèdia. I Henry Winkler el de millor actor secundari per un Gene Cosineau amb qui hem arribat a uns altres territoris de dolor. 


‘Fosse/Verdon’ (17 nominacions)

D’aquesta minisèrie sobre la relació sentimental i laboral entre Bob Fosse, el famós coreògraf i cineasta, i la ballarina Gwen Verdon, una mica més que una musa, es poden destacar un grapat d’aspectes. La seva atenció al detall d’època. El seu trànsit hàbil entre èpoques. Però si alguna cosa deixa empremta és la feina de l’actor Sam Rockwell i, sobretot, de Michelle Williams, una actriu familiaritzada amb els desafiaments del musical. 


‘Así nos ven’ (16 nominacions)

Deixant de banda certs efectismes musicals, la minisèrie de DuVernay és un ‘thriller’ de denúncia impecable sota l’ombra clara i declarada de Sidney Lumet. Partint del cas dels ‘cinc de Central Park’, la directora condemna un present encara marcat pel supremacisme blanc. Els seus actors emocionen, sobretot l’esmentat Jharrel Jerome i Aunjanue Ellis, que potser ho tingui difícil contra Williams. 


‘Russian doll’ (13 nominacions)

Qui més qui menys sabia de la capacitat dual de Natasha Lyonne per fer-te plorar de riure i fer-te plorar a seques, gairebé com una jove Robin Williams. A ‘Russian doll’ ha revelat ser, a més, una guionista de primera i una directora capaç de traduir hàbilment les abstraccions filosòfiques en imatges. Ella i la seva sèrie s’ho mereixen tot, però aquest any algunes categories de comèdia són difícils: saturació de brillantor. 


‘Fuga en Dannemora’ (12 nominacions)

Tràgicament poc vista, la minisèrie de Ben Stiller compta amb un trio d’interpretacions centrals insuperable, totes tres nominades. Hi ha Paul Dano i Benicio Del Toro interpretant dos convictes, el primer una mica abstrús, l’altre intimidador, decidits a fugir de la presó de màxima seguretat més gran de Nova York. I Patricia Arquette fent de la funcionària que per poc no va fugir amb ells; un paper que ja li ha valgut el Globus d’Or. 


‘Fleabag’ (11 nominacions)

Si als Emmy votessin els crítics, ‘Fleabag’ seria premiada a totes les categories a les quals aspira i potser fins i tot en alguna que no li toqués. Phoebe Waller-Bridge no tenia pensada una seqüela per a la seva minisèrie sobre aquest personatge femení no modèlic ni perfecte, simplement real. Però va trobar una història d’amor i fe i li va donar forma de la manera més sublim, ben ajudada per un repartiment en (continuem amb la teologia) estat de gràcia.