Sanament

Salud y transporte público
Radiografia psicològica dels retards a Rodalies: "És insostenible, emocionalment"
Impotència, odi, estrès y angoixa son alguns dels efectes emocionals dels problemes del servei

“El dia comença fosc”, diu en Nahuel, que va cada dia a treballar a Gavà. “És una lluita constant”. La seva sensació no és única. Una vintena de testimonis recollits a peu d’andana resumeixen la mateixa experiència: angoixa, estrès i incertesa davant d’un servei ferroviari que hauria de facilitar la mobilitat, però que sovint es converteix en un obstacle diari.
Angoixa i incertesa permanents
La paraula més repetida entre els usuaris és angoixa. L’Ariadna, mestra de Vila-seca, explica que el curs passat va arribar tard pràcticament cada dia per les obres del túnel de Roda de Berà. “Era insostenible emocionalment”, recorda. També ens explica que va haver d’agafar una baixa per l’angoixa que li provocava el caos diari. L’Anna, veïna de Gavà i mare d’una nena petita, assegura que sovint no arriba a temps a recollir-la a l’escola.
El dia comença fosc. És una lluita constant, és una cosa dolenta que s'està normalitzant perquè no hi ha cap altra sortida
Usuari diari de Rodalies
Per a molts, la incertesa de no saber si el tren sortirà o arribarà a l’hora és el que genera més tensió. “No entenc que ells mateixos no tinguin la informació”, lamenta l’Alfonso, que va Mollet a treballar cada dia.
De l’odi a la resignació: emocions extremes dels viatgers de Rodalies
El llenguatge amb què els usuaris descriuen Rodalies és eloqüent. “Caos”, “porqueria”, “desastre”. El Dani, estudiant de Premià de Mar, ho resumeix encara més cruament: “Odi”.
Era insostenible, emocionalment. Arribava tard cada dia per les obres i viag haver d'agafar una baixa per ansietat
Mestra de Vila-seca
Altres, en canvi, parlen de resignació. “Ho tinc normalitzat”, diu la Marina, que viu a Tarragona, es desplaça diàriament a Barcelona i ha decidit canviar al bus. La mateixa decisió ha pres l’Anna, d’Alella, que ha deixat el tren i ara agafa el cotxe cada dia: “Prefereixo quedar-me atrapada en un embús que viure la incertesa de Rodalies. Almenys amb el cotxe sé que arribaré, encara que trigui més”. Una sensació de control que molts viatgers valoren més que el temps guanyat.
Impacte en la salut i la vida quotidiana
Diversos testimonis relaten com Rodalies ha afectat la seva salut i la seva vida personal. La Magdalena, jubilada de Vilanova i la Geltrú, insisteix en què agafar el tren s’ha convertit en un sinònim de posar-se de mal humor, igual que l’Antonia que ve cada dia de Granollers. La Naira, estudiant del Masnou, recorda una ocasió en què una passatgera va patir un atac d’angoixa en un tren ple de bot a bot i va vomitar dins el vagó.
Anar en tren em feia sentir desgraciada, mai sabia què passaria. Ara no l'agafo sota cap concepte, prefereixo quedar-me en un embús de trànsit
Veïna d'Alella
La Ilona, guia turística a Barcelona resident al Maresme, explica que els retards li han fet cancel·lar més d’una visita. “Mai saps què pot passar. Ja surto una hora i mitja abans de casa, però és que sovint els trens venen saturats de gent i no s’hi pot pujar”. Com ella, molts treballadors del sector serveis expliquen que els retards els generen pèrdues laborals i inseguretat davant els clients
Altres expliquen que viuen amb insomni, que han perdut classes o que arriben a la feina exhausts. “És insostenible emocionalment”, “em roba l’energia”, repeteixen. El José Luis, jubilat, reconeix que molts dies arriba tard, però que, per sort, ningú l’espera.
Alguns recorden haver hagut de caminar per les vies després de quedar atrapats en un tren avariat. “Vam estar dues hores parats i ens van fer baixar. Érem centenars de persones caminant per les vies, sense informació ni ajuda”, denuncia una veïna de Sant Vicenç de Calders.
L’Aran i la Noemí, que cada dia es mouen entre Cunit i Barcelona, expliquen l’angoixa de no poder fer enllaços. “Quan perds la connexió, no saps mai quant temps hauràs d’esperar el següent tren i això et desorganitza tota la jornada”, diuen. “És la sensació de no tenir cap control, d’estar completament venut”.
Conseqüències a llarg termini
Les incidències repetides no només generen estrès puntual, sinó que condicionen la vida de moltes persones. Alguns usuaris expliquen que han abandonat cursos de formació perquè no podien arribar-hi a temps. D’altres han decidit traslladar-se de domicili per reduir la dependència del tren.
Quan perds l'enllaç a un altre tren, mai saps quant hauràs d'esperar; és una sensació de no tenir control, d'estar totalment venut
Veïns de Cunit
Una estudiant de Mataró explica que va perdre un examen important per un retard: “Em vaig sentir humiliada i impotent. Ningú em va donar cap solució”.
Una experiència compartida de frustració
Els relats varien en intensitat, però el patró és comú: estrès, cansament i desconfiança. Sigui des de Granollers, Mollet, Castelldefels o Tarragona, les veus coincideixen en el mateix diagnòstic: Rodalies, en lloc de connectar, desgasta.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Lloc de somni El poble de cinema a 40 minuts de Girona on van rodar 'Joc de Trons'
- Els populars europeus activen a Catalunya un front contra Sánchez
- Fins a les cel·les Un vídeo capta amb gran precisió com els drons entren droga i mòbils a les presons catalanes
- La indignació d’‘Ago’, el més gran
- Estopa il·lumina la Mercè amb el seu piromusical de rumba i heavy metal
- Pepe Rodríguez nega l’entrada a aquest tipus de client: "No es pot fer un 'show' en un restaurant"
- Famosos El motiu pel qual Pedri practica dejuni intermitent: «em sento molt millor»
- RETORN MAGNÍFIC Lamine Yamal i el seu impacte instantani: 57 segons de màgia i arriba fi a la cita amb el PSG
- ELECCIONS ANDALUSIA Juanma Moreno avança que hi haurà avançament electoral a Andalusia si Sánchez convoca generals
- Risc elevat El temporal descarrega amb força a Catalunya i el País Valencià i causa inundacions i centenars d’incidències