Sanament

Educació
Aquesta és la raó per la qual els teus fills s’enfaden tant quan els prens el mòbil o la tauleta, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
Els límits i horaris són importants per controlar el temps que passen els nens davant d’una pantalla
Álvaro Bilbao, psicòleg: «Els teus fills mereixen créixer com nens, no com adults»
El psicòleg Álvaro Bilbao revela les cinc preguntes que has de fer al teu fill abans que sigui tard

En una recent publicació en el seu compte d’Instagram, el neuropsicòleg Álvaro Bilbao ha volgut deixar un missatge clar dirigit a pares i educadors. Amb paraules senzilles i directes, ha demanat «entendre bé els riscos de pantalles per edats», destacant que no es tracta d’estigmatitzar la tecnologia, sinó de conèixer-ne els efectes en etapes concretes de desenvolupament.
¿Quina és la raó de l’enuig?
El psicòleg afirma que quan els més petits són davant d’una pantalla el «sistema de recompenses [connexions neuronals que s’activen quan experimentem una cosa agradable o gratificant] eleva els nivells de dopamina, i això augmenta la seva excitació i disminueix el seu autocontrol».
Ara bé, també es pot donar l’efecte contrari: en el moment en què se’ls ordena que han d’apagar els dispositius tecnològics, els nivells d’aquests neurotransmissors es precipiten. «Els nivells de serotonina baixen proporcionalment, i això fa que se sentin desconnectats, emocionalment fràgils i més irascibles», assegura el neuropsicòleg.
Proposta metòdica
Bilbao no s’ha quedat en la teoria, sinó que també anima a «aprendre un sistema progressiu per prevenir abús i dependència». Aquesta frase resumeix una invitació a adoptar un enfocament pausat i per nivells, evitant tant la prohibició total com l’ús indiscriminat.
El seu mètode busca acompanyar els nens pas a pas, adaptant límits a la seva maduresa i necessitats.
Tot i així, els responsables de la criança dels més petits els han d’ensenyar dues coses perquè funcionin aquests termes i no s’enfadin, segons l’expert. Primer, els nens han de ser «capaços de mantenir una connexió emocional» amb els pares/tutors. El segon, cal «ajudar-los a desenvolupar la seva capacitat de gestió de la frustració».
Claus per a la posada en marxa
Notícies relacionadesFinalment, l’expert ha destacat la importància d’«implantar estratègies per reduir temps de pantalles». Aquestes estratègies poden incloure des d’establir horaris clars fins a fomentar activitats alternatives compatibles amb el desenvolupament cognitiu.
Amb més de dos milions de seguidors a les xarxes socials, el neuropsicòleg recapitula remarcant que aquestes dues eines «els permetrà apagar la tele o tauleta tàctili reduir el temps que passen amb les pantalles».
- Canvis a l’octubre Així serà la nova 2 en català: una desconnexió amb Gemma Nierga, Oriol Nolis i Jordi Basté
- El bus X3, la nova línia exprés de TMB, dobla el nombre de viatgers
- FUTBOL Carles Pérez, exjugador del Barça, hospitalitzat després de ser mossegat per un gos als genitals
- Sisme Un terratrèmol de magnitud 8,8 a l’est de Rússia desencadena alertes de tsunami a diversos països del Pacífic
- Per revelar dades del nòvio d’Ayuso Una associació de fiscals demana al jutge Hurtado que suspengui de funcions el fiscal general quan li obri judici oral