PSICOLOGIA

Emocions i raó: així s'equilibra el que sentim

Els nostres sentiments ens desborden quan no els entenem

Emocions i raó: així s'equilibra el que sentim
3
Es llegeix en minuts
Ángel Rull

El raonament emocional és un procés cognitiu comú en què agafem una emoció i la utilitzem per explicar tota la nostra realitat. Si em sento enfadat, és perquè tothom és injust amb mi. Aquest procés també apareix a la inversa, quan l’emoció ens ennuvola tant que no som capaços de pensar. Sentim una ràbia elevada, seguint amb el mateix exemple, i actua com un torrent sense control sobre els altres o sobre nosaltres mateixos. No obstant, podem obtenir un procés d’escolta sobre les nostres pròpies emocions, i entendre-les i utilitzar-les per millorar la forma en què ens sentim. Implica trobar un equilibri entre la nostra raó, la que en el primer cas es troba elevada, i l’emoció, la que en el segon cas es troba desbordada.

Tot el que ens ocorre al llarg del dia té un impacte sobre nosaltres, encara que no sempre ho processem. Queda com un pòsit i ens fa sentir una sèrie d’emocions. Passem per molts estats al llarg de les hores i alguns arriben a ser duradors. És allà quan, si les emocions són negatives, volem controlar-les i que desapareguin, utilitzant els recursos que tenim, molts d’ells contraproduents. No obstant, l’eina d’equilibrar emocions i raó sol funcionar millor.

Sentiments en una balança

No totes les nostres emocions ens desborden, sobretot si són positives. Però si n’hi ha una part que arriba a generar-nos problemes, implica que no les estem gestionant de la manera correcta. Ens passa amb situacions concretes i amb emocions determinades, cosa que implicaria que hem de començar a actuar en aquests moments de forma més equilibrada. Raonar què passa i permetre l’emoció és necessari perquè aquest equilibri es produeixi.

Creiem que les nostres emocions són meres reaccions a l’ambient i que, arribats a aquest punt de l’evolució, no hi haurien de ser. No obstant, estem equivocats, sempre han tingut una funció, i aquesta funció pot haver anat canviant a mesura que ens desenvolupem com a espècie, però amb la mateixa utilitat. Un bon pas perquè comencem a ser eficaços amb les emocions és començar a posar en pràctica els següents punts:

1. Busca l’estructura

Cada emoció té una estructura clau on sí que produeix un efecte positiu en la nostra vida. Situacions de pèrdua s’hauran de gestionar des de la tristesa, les injustícies o les agressions des de la ràbia o les amenaces des de la por. Així, en aquest mateix ordre, trobarem desenvolupament, equilibri i seguretat. Si col·loquem l’emoció incorrecta, no serà adaptatiu i correrem el risc que ens desbordi. El mateix passa si, encara que l’emoció sigui la correcta, el to és massa elevat.

2. Crea un estat d’autoconeixement

Cada persona tendeix a tenir una emoció dominant, que va aplicant a diverses situacions, algunes correctes i d’altres no. Això no ha de generar rebuig cap a un mateix, sinó acceptació i la recerca de permetre’ns sentir allò que ens produeixen les situacions. Rebutjar el que som és rebutjar el nostre propi desenvolupament.

3. Busca la calma

Les emocions es desborden menys si, de forma habitual, vivim amb una calma més gran. ¿Què et fa falta ara mateix per a això? Pot ser més esport, menjar millor, tallar amb relacions tòxiques o aprendre tècniques de meditació. Tot això has de començar a moure-ho ja en la teva vida.

Notícies relacionades

Raonar el que sentim, permetre que les nostres emocions flueixin i escoltar el que ens estan dient fa que respectem el que en essència som. Una manera d’entendre que tot té una funció, i que les emocions negatives estan destinades a fer que a mitjà o llarg termini també ens sentim bé.

Ángel Rull, psicòleg.