Nova licitació
Barcelona canvia el model d’adjudicació dels xiringuitos de platja per frenar les subhastes milionàries
L’Ajuntament treu a concurs 14 ubicacions per a quatre temporades, amb només un 15% de la puntuació per a l’oferta econòmica
Per primera vegada donarà punts que el personal sàpiga català i que els productes bàsics tinguin un preu límit fixat
El final de llicències de xiringuitos de platja a Barcelona obre la porta a acabar amb les subhastes milionàries
El govern de Collboni s’obre al diàleg per revisar el model de xiringuitos i fer-lo «més accessible»

El govern de Jaume Collboni ha recollit el guant llançat aquest estiu pel sector de la restauració i l’oposició. El final de les llicències actuals dels xiringuitos de les platges de la capital catalana convidava a replantejar el model d’adjudicació seguit fins ara, que desembocava en subhastes milionàries per aconseguir algunes de les posicions més demandades. Aquest dilluns l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat que llança lasegüent licitació, que correspon a quatre estius que van del 2026 al 2029, amb un sistema de puntuació centrat en la qualitat del servei.
El preu que ofereixin els operadors només els servirà per aconseguir el 15% de la nota total, en comptes del 35% com fins ara. La resta de punts hauran d’aconseguir-los amb altres ganxos, com preus continguts per als productes bàsics, millors lavabos i gastronomia de proximitat. Les 10 platges de la capital catalana atrauen cinc milions d’usuaris anuals, per la qual cosa aquestes concessions són molt cobejades. L’exemple més clar són els 835.000 euros per temporada a què va arribar la licitació pel xiringuito de Sant Miquel, a la Barceloneta.
La convocatòria, que depèn de l’organisme municipal Parcs i Jardins, treu a concurs 14 posicions en total: vuit bars amb hamaques i para-sols, tres bars sense aquests complements i tres negocis només de gandules i para-sols. A causa del retrocés del litoral barceloní, que aprima la franja de sorra, els dos bars de la Nova Icària i els tres del Bogatell tindran aquesta vegada la meitat d’hamaques i para-sols per deixar prou espai als banyistes.
El català i l’anglès donaran punts
«Amb aquesta proposta, l’Ajuntament vol blindar un model de xiringuitos que ofereixi un bon servei a la ciutadania i que sigui respectuós amb l’entorn, un gran espai natural a la ciutat, amenaçat pels efectes del canvi climàtic», ha assegurat en un comunicat. Desgrana quins «criteris de valor afegit» s’incorporen a l’avaluació de candidatures, amb vocació de beneficiar en última instància els consumidors i els treballadors dels futurs establiments.
Per exemple, els interessats a aconseguir els espais podran oferir marcar un preu límit a productes de gran demanda com l’aigua, els refrescos i els entrepans. Els alts imports de les últimes licitacions han portat en molts casos a repercutir la inversió en les consumicions, que arribaven xifres voluminoses. També aconseguirà punts qui aposti per ingredients de qualitat i proximitat, així com menús per a persones amb necessitats especials. D’altra banda, es valoraran les millores plantejades per als lavabos, que són d’ús públic durant la temporada de bany, d’abril a octubre.
En l’àmbit laboral, el consistori premiarà qui es comprometi a contractar aturats i personal de perfil vulnerable, així com professionals amb experiència en restauració i coneixement d’idiomes estrangers. Per primera vegada donarà punts que el personal sàpiga català i pugui acreditar com a mínim el nivell B2. Altres mesures afavorides són formar la plantilla en gènere i no discriminació i subcontractar empreses d’economia social per a tasques auxiliars, com el subministrament de la vaixella. Finalment, podran pujar nota amb l’eficiència energètica i hídrica, el reciclatge de residus i l’aprofitament dels excedents alimentaris.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Jordi Tarrés: "M’han trasplantat el fetge i el ronyó. Mai m’hauria imaginat veure’m així"
- La Coca-Cola de Josep Cuní
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- LLEI DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern xifra en més d’1,5 milions les peticions de nacionalitat per la llei de nets
- El gran repte d’Arrieta
- Quan i com s’aplicarien Els canvis que planteja Treball per al permís per defunció d’un familiar i per cures pal·liatives
- Valor incalculable ¿Què se sap del robatori al Louvre i qui són els lladres? Les dues hipòtesis que estudien la policia i els experts
- Hàbit nociu Igualtat alerta en una campanya que «l’escola» del porno pot tenir «conseqüències devastadores»
- Negociació amb el Govern ERC admet avenços en la negociació del nou finançament però continua veient lluny un acord
- Seguidors expectants Rosalía i el seu nou disc, una qüestió de fe i paciència: aquesta nit revelarà més detalls del seu quart àlbum