28 maig 2020

Anar al contingut

PSICOLOGIA

Quarantena per coronavirus: com manejar-ho des de la calma sense sortir de casa

La reclusió genera emocions negatives que poden desembocar en pics alts d'ansietat

Ángel Rull

Quarantena per coronavirus: com manejar-ho des de la calma sense sortir de casa

L’expansió del brot de Covid-19 està obligant moltes persones a quedar-se diversos dies a casa seva, fins i tot quan no presenten cap tipus de símptoma. Ocorre en aquells casos en els quals s’ha tingut contacte amb persones que sí que han donat positiu. Això fa que hagin de romandre als seus domicilis, per veure si apareixen els símptomes i no propagar la malaltia. Tot i que pot semblar un temps de descans, aprofitant per llegir o veure pel·lícules endarrerides, no tothom el portaria des de la calma. De fet, estar tancat a casa es relaciona amb més sensació d’estrès i solitud, especialment si s’hi suma la por d’una malaltia.

Mantenir la quarantena per Coronavirus no és tan fàcil com podria semblar. Després de les primeres hores ja comencem a avorrir-nos, caiem en l’apatia o en la frustració. Els dies poden fer-se molt llargs i podem perdre els nervis. No obstant, quan no ens queda més remei, hi ha diverses coses que podem fer per estar tranquils.

Tranquil·litat al sofà

La por de la malaltia, del contagi i de la propagació entra dins de la normalitat, sempre que sigui controlat i vagi dirigit a establir límits de seguretat. Ens preocupem de tenir aliments a casa, de poder teletreballar i de tenir medicines. Tot sembla orientat a la cura i la protecció física, però descuidem la part emocional, sense ser conscients de la seva importància. Estar tancats en quarantena posa a prova aquesta seguretat emocional, passem per diferents emocions i les hores passen lentament, per moltes coses que ens proposem fer al principi. Són situacions més extremes a les quals no estem acostumats.

Si hem d’enfrontar-nos a la quarantena a casa, hi ha diverses mesures que haurem de prendre, no només quant a l’alimentació, sinó també des d’una perspectiva psicològica. Aquests són les pautes que hem de seguir:

1. Cura amb la sobreinformació

És un dels punts més importants quan existeix la por d’alguna malaltia, i més amb una que va estenent-se. Tot i que la informació sigui vàlida, sobrecarreguem el nostre cervell d’informació negativa, cosa que ens porta al catastrofisme i a la inseguretat. La por només és útil quan la utilitzem de forma adequada i la sobreinformació acaba anul·lant els seus efectes.

2. Emocions

El normal és que anem passant per diferents emocions, les quals voldrem negar. No obstant, acceptar la situació i les emocions és el més correcte. No tenim control sobre el que ocorre i intentar canviar les coses només ens generarà frustració. Acceptar no tenir el control sí que acaba fent que puguem sentir-nos-en millor.

3. Relaxació

Una de les pautes que hem de seguir és dedicar diversos punts del dia a la relaxació. Bé amb meditacions guiades o amb exercici a casa. Qualsevol cosa que ens ajudi a calmar el nostre cos també calmarà la nostra ment. És important fer-ho de forma rutinària, diverses vegades i a les mateixes hores.

4. Xarxa de recolzament

Tot i que hagis d¡estar aïllat, sí que has de procurar mantenir la xarxa de recolzament amb els familiars i amics. No sortir al carrer no implica relacionar-se. Les noves tecnologies ens ajuden a mantenir més fàcilment aquest contacte.

5. Això també passarà

Al llarg del nostre cicle vital vivim una sèrie d’esdeveniments que semblen posar a prova la nostra resistència emocional. En el moment en què ho vivim, sembla que no en sortirem, però ens n’adonem amb el temps que això acaba passant. I aquest moment, gestionant-lo a poc a poc, s’anirà solucionant.

L’expansió del brot de coronavirus està fent que passem per situacions a què no estem acostumats, i la por o la incertesa són les emocions més comunes. No obstant, excedir aquestes emocions, haver d’estar tancats a casa o sobreinformar-nos poden jugar-nos una mala passada. Ho hem de gestionar tot des de la calma, solucionant un a un els problemes que puguin aparèixer.

Ángel Rull, psicòleg.