09 jul 2020

Anar al contingut

PSICOLOGIA

Nens sense escola: així pots potenciar els llaços en la família

El brot de Covid-19 fa que molts infants es quedin a casa durant uns dies

Ángel Rull

Nens sense escola: així pots potenciar els llaços en la família

Quan els nens surten de la rutina, com quan estan en vacances, la seva energia augmenta a causa de l’avorriment i les ganes de jugar. Amb l’expansió del brot de coronavirus, els infants han vist com el dia a dia es trencava i havien de quedar-se sense anar a l’escola com a mesura de precaució. No sempre saben jugar sols i necessiten la contínua estimulació dels adults. Això es complica, a més, si els pares estan intentant treballar des de casa. És una combinació que no hi ha motiu perquè acabi sortint malament.

Quan els nens estan a casa, els pares i els avis han d’utilitzar la imaginació per anar traient jocs i dinàmiques que els mantinguin entretinguts, ja que, tot i que utilitzin videojocs o vegin la televisió, solen requerir la presència de més persones. Això pot ajudar-nos a potenciar els llaços familiars i passar més temps junts, una cosa que no fem habitualment.

Dinàmiques amb els petits

Ara que els nens no tenen escola, són moltes les famílies que es veuen desbordades. Se centren en les obligacions laborals i amb els fills i obliden la part de jocs, on ells també poden desconnectar i deixar de pensar tant en la por del virus. És un bon moment per estar amb els nens, com quan s’està de vacances, tot i que no es deixin de banda les obligacions.

A través de les dinàmiques següents, podem treballar emocionalment amb els nens i fer que també estiguin entretinguts:

1. Etiquetar records

Una de les formes més fàcils de connectar emocions amb fets amb nens petits és a través de la fotografia. Podem asseure’ns amb ells i anar veient fotos fetes amb el mòbil l’últim any. Podem reviure aquests records i cada membre pot anar col·locant les emocions que en aquell moment va sentir. D’aquesta forma, no només els farem pensar sobre les seves, sinó que els en podrem ensenyar de noves.

2. El monstre de la por

Com que la por pot ser una de les emocions que estiguin sentint en aquests moments, podem treballar-la amb ells des de casa. Els parlarem que les emocions negatives són monstres que de vegades es descontrolen però que volen ser els nostres amics. D’aquesta forma, anirem narrant un conte en què convertirem aquesta emoció en una cosa positiva però atorgant recursos per al seu control, com tècniques de relaxació o escoltar música.

3. Tres coses positives

Aquest recurs és molt bo per utilitzar-lo abans d’anar-nos-en a dormir, un moment per compartir entre tots. Cada membre ha d’escollir un total de tres coses positives que hagi viscut al llarg del dia. Poden ser elements afectius, fets de la feina o un menjar que hàgim provat. Això farà que el focus se centri en totes les coses positives, no només al final del dia, sinó que n’estaran pendents en més moments.

4. L’autoestima

¿Quines coses són les que ens fan estimar-nos, aquelles que ens agraden de nosaltres mateixos? L’autoestima dels infants se centra en la valoració externa i hem de començar a canviar aquest focus. Els anirem preguntant sobre aspectes físics i de personalitat d’ells mateixos que els agradin. Podem anar dient nosaltres també coses de nosaltres mateixos per reforçar-los.

Els nens tenen una imaginació i una energia que els fa necessitar una estimulació contínua. Si suprimim les seves classes i els privem del contacte amb altres nens, necessitaran més la nostra companyia. És una oportunitat que podrem utilitzar per enfortir els vincles familiars.

Ángel Rull, psicòleg.