PSICOLOGIA

Substitueix els teus hàbits tòxics d'anar al llit per aquests quatre

Les rutines abans de dormir ens ajuden a tenir un millor descans

Substitueix els teus hàbits tòxics d'anar al llit per aquests quatre
2
Es llegeix en minuts
Ángel Rull

Si estudiem els hàbits de son de les persones amb qui passem més estona, veurem que s’assemblen molt als nostres. Compartim elements comuns, fins i tot l’hora d’anar al llit i les hores que dormim. No obstant, el que sí que hem de tenir en compte és que la qualitat del son també és igual de dolenta. Sentim que no descansem prou, fins i tot si dormim el necessari, ens despertem diverses vegades i no hi ha un descans reparador. No sempre és problema del nombre d’hores o de l’hora que ens aixequem, sinó dels hàbits tòxics que acumulem i que tenim sobre l’hora de ficar-nos al llit.

Si volem canviar les nostres pautes de son i el descans que tenim, hem de tenir en compte que tot el que es relaciona amb el llit o el que estigui pròxim a aquell moment, determinarà com dormirem. Hem de treballar aquests hàbits, no només tenir en compte la qualitat del matalàs o en el moment de posar-nos el despertador.

Canvia les rutines

Moltes de les rutines que tenim al llarg del dia es caracteritzen perquè, en lloc de facilitar-nos la vida, ens l’entorpeixen perquè les tenim automatitzades i són negatives. Perdre el temps a les xarxes socials a la feina, saltar-nos menjars o anar al gimnàs només els caps de setmana ja formen part de nosaltres, però no coneixem el seu impacte. Amb el son i amb els hàbits que tenim abans de dormir, passa el mateix.

Si volem descansar millor, aquests són els canvis que hem d’introduir en la nostra vida perquè s’acabin convertint en hàbits:

1. Temps de lectura

És una de les moltes tasques pendents, llegir. De fet, molta gent s’ha establert que quan es jubili, es dedicarà a llegir. Però en aquell moment potser ja serà tard. Hem de començar a fer-ho ara, unes pàgines i uns minuts abans de dormir poden ser suficients. Això pot substituir l’hàbit de veure alguna sèrie o d’encendre la televisió.

2. Agenda al costat

Moltes de les coses que no ens deixen dormir és que passem molt temps al llit repassant l’endemà amb la por que se’ns oblidi alguna cosa. Tingues l’agenda a la tauleta de nit i apunta tot el que no vols que se t’oblidi. Si recordes alguna cosa, anota-la. Ja ho repassarem demà i avui podrem dormir amb la tranquil·litat que no se’ns oblida res.

3. Meditació

La meditació és una de les eines més útils a l’hora d’anar a dormir. No es tracta només de seure i deixar la ment en blanc, sinó que podem utilitzar meditacions guiades de curta durada que trobem a Internet o en algunes apps. Amb deu minuts podrem notar els seus beneficis i anirem a dormir amb més calma.

4. Naturalesa

Sempre que ens sigui possible i si el clima acompanya, fer un passeig nocturn ens pot ajudar a dormir millor. De fet, quan estem de vacances i fem aquests passejos, notem com descansem més profundament que la resta de l’any, fins i tot dormint menys.

Notícies relacionades

El descans és un dels elements indispensables per a la nostra vida. Sense ell, el nostre rendiment baixa, estem cansats i molt irritables. Però no som conscients que estem dormint malament fins que desconnectem o estem fora de la ciutat. Canviar els hàbits abans de l’hora de dormir tindrà notables beneficis en la nostra salut física i emocional.

Ángel Rull, psicòleg.