Anar al contingut

PSICOLOGIA

Com vèncer la mandra en cinc passos

La mandra produeix un estat d'incapacitat en què la persona no aconsegueix activar la seva productivitat

Ángel Rull

Com vèncer la mandra en cinc passos

La mandra utilitza el recurs de la procrastinació, allargant de manera indefinida la tasca. En molts casos, aquest ajornament comporta conseqüències negatives per a la persona, no exercint prou rendiment per assolir la meta o els objectius plantejats. Ens afecta en múltiples àrees, com ara la feina i la universitat, però també en tasques domèstiques o plans amb amics.

Tot i que la mandra pot semblar que fa que la persona obtingui en aquell moment una satisfacció, realment no és així. Durant el temps que no està fent la tasca, la persona està pensant en ella i que hauria d’estar treballant per acabar-la. Per tant, ni aprofita productivament el temps ni disfruta el lleure. No obstant, aquest bucle de pensaments es pot trencar si la persona posa fi a la mandra.

Claus antimandra

La mandra aconsegueix que, davant de l’objectiu proposat, no trobem prou energia per portar-lo a terme. Crea sensació de cansament, apatia o fatiga. No obstant, aquesta sensació no obeeix a un veritable esgotament físic o mental, sinó que és falta de motivació a l’acció.

A través de cinc passos podrem aconseguir que la mandra no ens envaeixi i que trenquem amb la procrastinació.

1. Objectius clars

Quan estem realitzant activitats alineades amb els nostres objectius, ens trobem plenament motivats. No obstant, no sempre estem en aquest punt. De vegades la feina és només un pont per a un futur que serà millor o l’assignatura que estem estudiant no és el que al cap de cinc anys estarem desenvolupant. És aquí on hem de tenir clar per a què serveix el que en aquell instant ens toca fer.

Les activitats que obeeixen a plans més elevats, tot i que llunyans en el temps, ens poden ajudar a trobar prou energia per posar-nos en aquell mateix instant a treballar.

2. Regla dels cinc segons

Si passem massa temps meditant sobre fer o no una cosa, hi ha moltes possibilitats que al final no ho fem. Compta cinc segons i actua. No meditis sobre si ho pots fer més tard o si hi ha alguna cosa ara més important. No deixis passar més de cinc segons. És important que t’hi posis en aquest mateix moment.

Si desconnectem el raonament, ens mourem més pels impulsos inicials. Això mobilitza prou energia perquè surtis de la inactivitat.

3. Divideix les tasques

Les metes excessivament grans creen una primera impressió tan negativa que ens desmotiva. Per això, per a cada gran objectiu, traça un camí amb diferents etapes. Aquelles etapes seran petits passos que hagis de fer per avançar fins a arribar al punt final.

En aquesta divisió has de crear terminis d’acabament i recompensar totes les etapes assolides. Però mai la celebració ha de ser temps de descans. Això tornarà a alimentar la mandra.

4. Tres minuts

Si l’activitat o la tasca que tens per fer et porta menys de 3 minuts, fes-la ara. Ajornar-la per després comporta un esforç real molt més gran. Aquesta clau és perfecta per a ‘e-mails’, trucades o whatsaps que hagis d’enviar. A més, les petites tasques tendeixen a no apuntar-se i corres el risc que, si no la fas en el moment, se’t pugui oblidar.

5. Elimina sentiments negatius

La mandra es va alimentant dels sentiments negatius i, a mesura que aquests creixen, és més probable que continuem ajornant. Per això, si t’has deixat portar per la mandra, allunya de tu la culpabilitat o el remordiment. És una cosa que ja està feta i no es pot canviar. Només centra’t a no actuar d’aquesta manera la pròxima vegada.

La mandra no és un símptoma de debilitat. Obeeix a una falta d’energia que pot ser resolta alineant-nos amb les nostres metes, reforçant els petits passos i buscant estratègies que augmentin la nostra productivitat i el nostre rendiment.

Ángel Rull, psicòleg.

Temes: Psicologia