Anar al contingut

PSICOLOGIA

Motivació per anar al gimnàs: compleix el teu propòsit aquest any

Apuntar-se al gimnàs és un dels propòsits més freqüents amb l'arribada del nou any

Ángel Rull

Motivació per anar al gimnàs: compleix el teu propòsit aquest any

Aprendre un idioma, aprimar-se o apuntar-se al gimnàs són tres de les metes que cada any ens fixem al gener. No obstant, la motivació no sempre es manté estable, ni tan sols el primer mes. Comporta un esforç, sortir de la rutina habitual i encaixar una cosa que sabem que ens acompanyarà durant anys. Per això, és fàcil que s’acumulin les excuses i creguem que no tenim energia o temps.

Augmentar la motivació al gimnàs no és només qüestió de tenir aquesta meta i voler complir-la. Ens influeixen molts factors interns i externs que determinen l’èxit que tindrem a l’hora de posar-nos en forma.

Motivació al canvi

Entendre i saber com gestionar la nostra motivació comporta tenir en compte el conjunt íntegre de la nostra vida, tots aquells factors que ens empenyen o que ens lliguen a la inactivitat. D’una banda, ho determina qualsevol factor extern: la disponibilitat que tenim per fer exercici, l’accés a un gimnàs o alguna lesió. I, d’altra banda, el factor intern, tot el que és qüestió d’actitud i esquemes mentals: apareix la necessitat de superació, l’apatia o la mandra. Tots aquests factors s’entrellacen i acaben fent que arribem a les metes proposades o no.

Quan una persona té motivació al canvi, ha de tenir en compte que, per molta voluntat que hi hagi, hi haurà obstacles per superar. La motivació és per si mateix un factor determinant i un propulsor necessari. És el que ens fa començar una cosa, però el que necessitem per aconseguir-la. Per tant, es troba des de la fase zero d’una meta fins que l’acabem.

Motivació en l’esport

La motivació al canvi ens empeny a sortir de la zona on estàvem i moure’ns a la nova meta: apuntar-nos al gimnàs i posar-nos en forma. Amb una actitud i perseverança més bones establirem plans d’entrenament, marcarem dies per anar al gimnàs i, tot i que hi hagi alts i baixos, complirem amb nosaltres mateixos i guanyarem en salut física i mental.

A través de les estratègies següents, podràs mantenir la motivació necessària per anar al gimnàs i complir el teu propòsit:

1. La meta

Hem d’establir quina és la meta que volem aconseguir. Anar al gimnàs o fer esport no són metes ben definides. Les metes han de mesurar-se, avaluar-se i concretar-se. ¿Quants dies de forma real hi vols anar? ¿Vols perdre també uns quants quilos? Defineix de forma clara l’objectiu.

2. Sigues realista

Volem que els canvis siguin ràpids i aconseguir els objectius en el mínim de temps possible. Fallem a l’hora d’establir temps i de marcar les dimensions dels objectius. Escull bé què vols en funció de com ho pots adaptar a la vida normal. No és bo definir anar-hi els set dies a la setmana. S’ha de començar per menys i canviar de forma progressiva.

3. Mateix horari

De la mateixa manera que seguim pautes amb la feina o amb els àpats, ho has de fer amb l’esport. Farà que s’integri millor a la teva vida i que aviat sigui part de tu. Els mateixos dies per entrenar-se i els mateixos horaris.

4. Canvia amb freqüència el pla

Has de marcar-te un pla d’entrenament, el qual has d’anar canviant amb freqüència. Això t’obliga a estar actualitzat respecte a diferents formes d’exercicis i a llegir sobre el tema. Generar interès genera motivació.

La vida sana és una prioritat per a moltes persones. No obstant, no sempre aconseguim ser constants i estar llargues temporades fent exercici físic. Per això, quan canviem d’any, sempre torna a estar entre els nostres propòsits. Trobant la motivació necessària, l’esport serà ja part de la nostra vida.

Ángel Rull, psicòleg.

Temes: Psicologia